I det fynske folks tjeneste

Lokalsamfund frygter busplaner

Region Syddanmark vil ændre den kollektive trafik, og det kommer til at gå ud over de små lokalsamfund.

Region Syddanmark vil ændre den kollektive trafik, og det kommer til at gå ud over de små lokalsamfund.

Når I skal med bussen i fremtiden, så sørg for at bo i en by med mindst 5000 indbyggere.

I følge oplæg fra Region Syddanmark vil fremtiden for de regionale buspendlere se væsentligt anderledes ud end i dag.

Region Syddanmark forslag lægger op til hyppige forbindelser mellem de store byer med mere end 25.000 indbyggere.

Der skal være busforbindelse til såkaldte trafikknudepunkter, store arbejdspladser og uddannelsesinstitutioner, og så skal der endeligt være busforbindelse til byer med mere end 5000 indbyggere.

- Det betyder i praksis, at en lang række mellemstore byer ikke får betjening af busser længere, og det syntes jeg er stærkt kritisabelt, siger byrådsmedlem Johannes Lundsfryd, Middelfart, Soc.dem.

Forslaget betyder, at følgende fynske byer, der har mellem 3.000 og 5.000 indbyggere, vil ikke blive betjent af regionale busser: Rudkøbing, Otterup, Højby, Strib, Bellinge, Langeskov, Bogense, Årslev,  Broager, Vissenbjerg og Glamsbjerg.

- Kommunerne har måske ikke helt accepteret, at de er en del af den kollektive trafik, og at de har nogle lokale forpligtigelser. Den kollektive trafik har bygget meget på at det kun er de regionale busser, men sådan er det ikke, siger regionsrådsmedlem Poul Weber, Region Syddanmark, Venstre.

45 procent af kørslen nedlægges

Det vil i følge FynBus' beregninger betyde, at 45 procent af kørslen nedlægges, og at 45 procent af passagererne mister umiddelbart regional busbetjening.

Og tallene kan være højere, skriver FynBus i deres høringssvar til Region Syddanmark. Det afhænger af "afhængig af det fremtidige stopmønster på de tilbageværende regionale ruter".