Mere H.C. Andersen i gymnasiet

Hvordan formidler man klassikere, så de bliver vedkommende for unge på 16-17 år? Det vil Dansk Institut for Gymnasiepædagogik (DIG) i Odense give flere bud på i de kommende år. Instituttet har indgået en firårig samarbejdsaftale, som skal udbrede kendskabet til H.C. Andersen i hele det gymnasiale uddannelsesområde.

-

Hvordan formidler man klassikere, så de bliver vedkommende for unge på 16-17 år? Det vil Dansk Institut for Gymnasiepædagogik (DIG) i Odense give flere bud på i de kommende år. Instituttet har indgået en firårig samarbejdsaftale, som skal udbrede kendskabet til H.C. Andersen i hele det gymnasiale uddannelsesområde.

Aftalen er indgået med H.C.Andersen 2005-fonden, som planlægger, støtter og koordinerer begivenheder i forbindelse med en berømte eventyrdigters 200 års fødselsdag om to år.

\"Aftalen er et spændende eksempel på synergi mellem et universitet og en kulturinstitution. Vi kan gennem vores forskning være med til at bringe H.C. Andersen et andet sted hen, så det bliver mere oplagt at bruge ham i gymnasierne. For i dag er det jo fortrinsvis i folkeskolen, at eleverne præsenteres for H.C. Andersen - og hans eventyr\", siger institutleder Finn Hauberg Mortensen.

Han kalder den nye aftale, som H.C.Andersen 2005 støtter med 2,5 millioner kroner, trefløjet. For den omfatter to Ph.D.-stipendier, et tværfagligt forskningsprojekt og en prisopgave for gymnasieelever.

Forskningsprojektet, der sættes i gang til august, skal beskæftige sig med H.C.Andersen som rejsende og som guide, og det henvender sig til lærere på gymnasierne.- H.C. Andersen rejste fra Konstantinopel i øst til Spanien i vest, fra Sverige i nord til Neapel i syd. Alt det han folder ud i sine rejseberetninger og romaner, kan vi trække på i så forskellige fag som geografi, fysik, historie, sprog og filosofi.

Tredje del af samarbejdsaftalen er en prisopgave om H.C. Andersen, som udskrives blandt gymnasieelever i september 2003 og afsluttes i september 2004.

Oversigt

    Oversigt