Minister: H.C.A. skal skaffe flere turister

Med planerne om et H.C. Andersen besøgscenter på Langelinje i København skal både Odense og hovedstaden profitere af eventyrdigteren.

Et rigtigt turist-eventyr

Regeringen har netop fremlagt et nyt turismefremstød. Fokus er på Hans Christian Andersen, og mulighederne for at gøre ham til et endnu stærkere brand for Danmark ude i verden. Det forklarer Erhvervs- og vækstministeren.

- H.C. Andersen er altså vores største brand rundt omkring i verden. Derfor har vi lavet en aftale med Odense, om at gå konstruktivt og helhjertet ind i et arbejde for at få etableret noget i København, så man kan møde turisterne, hvor de er flest - og måske få nogle af dem til Odense, siger Henrik Sass Larsen til TV 2/Fyn.

Besøgscenter i København

2001 HCA

Helt konkret skal der bygges et besøgscenter på Langelinje i København, hvor turisterne gerne skulle blive fanget af H.C. Andersen efter turen forbi Den Lille Havfrue.

Både Odense og København skal dog blive dygtigere, hvis vi skal have ordenligt fat i de pengestærke turister.

- Det kræver først af fremmest noget af os i forhold til service. Først og fremmest i forhold til sprog. Vi skal kunne kommunikere sammen. Så betyder det noget, den måde de bliver serviceret på med hoteller og transport, det er utrolig vigtigt, for ellers er man overladt til sig selv, mener ministeren.

Udover H.C. Andersen-projetket arbejder regeringen på initiativer, der skal styrke turistområderne - blandt andet omkring Østersøen.

Oversigt

    Oversigt