Minister svarer igen på planer om "urimeligt høje takster på Storebælt"

Fynsk folketingskandidat mener, at transportministeren knuser drømmene om lavere takster over Storebæltsbroen. Nu svarer ministeren igen med kritik af Socialdemokratiet.

I et debatindlæg på tv2fyn.dk retter den fynske folketingskandidat Alexander Grandt (S) kritik af transportminister Ole Birk Olesen fra Liberal Alliance. 

 

 

Det sker i forbindelse med regeringens planer om en forundersøgelse af Kattegatforbindelsen mellem Jylland og Sjælland. Det går ud over fynboer og især storebæltskunder, der ønsker lavere takster over Storebælt, mener Alexander Grandt.

- Forbindelsen mellem Jylland og Sjælland er efterhånden blevet lidt af et prestigeprojekt for Liberal Alliance, der ellers i flere omgange har talt for, at broafgiften over Storebæltsbroen helt skal fjernes. Nu er det partiets egen transportminister, Ole Birk Olesen, der igangsætter en forundersøgelse, der forudsætter urimeligt høje takster på Storebælt. Storebælt kan altså fortsætte som malkeko for finansiering af infrastruktur i Danmark, skriver Alexander Grandt i sit indlæg på tv2fyn.dk.

Fakta om Kattegatforbindelsen

Kattegatforbindelsen skal - hvis den bygges - gå fra Jylland til Sjælland via Samsø. 
Kattegatforbindelsen skal - hvis den bygges - gå fra Jylland til Sjælland via Samsø. 
Foto: Presse

- Ikke nok med, at en kattegatforbindelse unægtelig vil have negative konsekvenser for fynsk vækst- og erhvervsudvikling, så vil fastfrysningen af storebæltstaksterne ramme Fyn ekstra hårdt, fortsætter Alexander Grandt.

Minister: Taksten er så langt nede, som den kan

På sin facebookprofil svarer Ole Birk Olesen igen på kritikken og kritiserer samtidig socialdemokraterne for at føre én politik for folketingsgruppen og en anden for deres kandidater.

- Alexander Grandt mener, at hvis en kattegatforbindelse gennemføres, så kan taksten på Storebælt ikke fjernes. Virkeligheden er, at vi tilbage i 2018 satte taksten så langt ned, som vi kunne, uden at skade netop den kommende brugerbetalte faste forbindelse over Femern, som også socialdemokraterne bakker helhjertet op om, skriver Ole Birk Olesen.

Det er altså den kommende Femernforbindelsen - en 18 kilometer lang tunnel - der er årsag til, at taksterne på Storebæltsbroen ikke kan sænkes yderligere eller fjernes helt - og ikke en mulig kattegatforbindelse, fastslår ministeren.

Bredt flertal står bag Femernforbindelsen

Et bredt flertal i Folketinget står bag planerne om Femernforbindelsen fra Lolland til Tyskland. Derudover understreger transportministeren, at det er de borgerlige partier - og ikke Socialdemokratiet - der har sænket priserne på at køre over Storebæltsbroen.

Fakta om Femernforbindelsen

 

Femernforbindelsen mellem Lolland og Femern står efter planen klar i 2028.
Femernforbindelsen mellem Lolland og Femern står efter planen klar i 2028.

 

- Hvis turen over Femern kommer til at koste 500 kroner, mens turen over Storebælt fremover bliver meget billigere end i dag eller gratis, så hænger økonomien i Femernforbindelsen ikke sammen. Og da et bredt flertal i Folketinget ønsker Femernforbindelsen, så er der grænser for, hvor langt det samme brede flertal kan sænke taksten på Storebælt, forklarer Ole Birk Olesen.

- Hvis vi ikke kan sænke taksterne på Storebælt yderligere i de kommende år på grund af hensyn til Femernforbindelsen, så kan vi lige så godt udnytte årene til også at anlægge en brugerbetalt fast forbindelse over Kattegat.

Mindre trafik på Fynske Motorvej

Ifølge transportsministeren vil en forbindelse mellem Jylland og Sjælland også komme fynboerne til gode, da den vil aflaste Fynske Motorvej.

Anders Grandt holder fast i, at han vil arbejde for lavere storebæltsafgifter, selv om Femern-forbindelsen forventes klar om ti år.

- Min holdning ligger fast. Broafgiften på Storebælt skal ned, og brugerbetalingen skal svare til de udgifter, der er ved drift og vedligeholdelse af broen, når den er tilbagebetalt i 2034. Det er i den grad skuffende, at de borgerlige partier løber fra den ambition.

Oprindeligt var det planen, at det skulle være stort set gratis at køre over Storebæltsbroen, når gælden var betalt.

Oversigt

    Oversigt