I det fynske folks tjeneste

Minister: Udvidelse af motorvej kræver råderum

Transportministeren lytter til ønsket om udvidelse af den fynske motorvej. Men der er ikke penge til det lige nu, siger han.

Foto: Claus Fisker, Scanpix

Det koster 1,8 milliarder kroner at udvide den fynske motorvej E20 syd for Odense. Men investeringen vil øge effektiviteten i samfundet så meget, at udvidelsen vil have tjent sig selv ind på 18 år, viser beregninger foretaget af Dansk Byggeri.

Læs også Kære minister: Udvidelse af motorvej tjener sig ind på 18 år

Organisationen mener derfor, at trafikminister Ole Birk Olesen (LA) endnu engang bør kigge på muligheden for at prioritere udvidelsen.

Og Transport-, Bygnings- og Boligminister Ole Birk Olesen er enig med Dansk Byggeri i, at der er behov for yderligere investeringer i landets infrastruktur, når råderummet tillader det.

- Jeg er helt enig med byggeriet om, at vi skal investere mere i landets vejinfrastruktur. For samfundsøkonomisk fornuftige investeringer i vores veje gør os alle rigere og gør hverdagen lettere for erhvervslivet og de tusindvis af pendlere, som hver dag lever med frustrerende trængsel, siger Ole Birk Olesen. 

Ministeren gør dog opmærksom på, at den danske stat er i en situation, hvor den er underlagt grænser for, hvor mange penge der kan bruges på at sætte nye anlægsprojekter i gang. 

- Vi er nødt til at finde råderum, før vi kan gå i gang med at planlægge fremtidens infrastruktur. Det arbejder vi på nu. Og jeg håber, at de andre partier vil hjælpe med til at finde finansieringen og ikke blot stå klar, når pengene skal bruges, udtaler transport-, bygnings- og boligminister Ole Birk Olesen.

 

Læs også Går uden om transportministeren: Vil have tredje spor på finansloven

Hver dag kører 90 procent af person- og lastbiltrafikken mellem Øst- og Vestdanmark over den fynske motorvej.

Analysen tager ikke stilling til udvidelsen af den vestfynske del af motorvejen.

Læs også Politikere strides om E20 og tog over Vestfyn