Momsen gør ondt på danske hoteller

Ulige konkurrence med resten af Europa gør krisen ekstra svær for danske hotel- og konferencecentre, der har mistet 200.000 kunder i de årets første måneder

Danske hoteller og konferencecentre svigtes af erhvervskunderne. I de første tre måneder af 2009 er antallet af overnatninger på danske hoteller faldet med 211.000 i forhold til samme periode sidste år.

Administrerende direktør Lone Njor Hulth i restaurations- og hotelorganisationen Horesta siger, at krisen slår ekstra hårdt, fordi danske hoteller og konferencecentre har ulige vilkår i konkurrencen med kollegerne i den øvrige del af Europa.

- I de andre europæiske lande kan virksomhederne trække momsen fra fuldt ud ved konference og kurser. Det er et meget alvorligt konkurrenceforvridende problem, at danske konferencecentre og hoteller ikke har samme vilkår som i resten af Europa, siger Lone Njor Hulth til Ritzau.

Det mærker Hindsgavl Slot, der er et stort hotel og konferencecenter ved Middelfart. Administrerende direktør Uffe Høeg Johansen siger, at det tærer på omsætningen.

- Vi mangler 30 procent i omsætning i år, og der spiller problematikken omkring manglende momsaflastning kraftigt ind. Hvis man kan flytte sin konference til Sverige og får fuld momsaflastning, så klarer vi os selvfølgelig dårligere i forhold til vores udenlandske konkurrenter, siger Uffe Høeg Johansen.

Hotelejere i andre europæiske lande bruger den danske konkurrenceforvridning i sin markedsføring.

- Vi har også en kollega i Tyskland, som markedsfører sig på, at hos ham kan man afløfte den fulde moms, siger Uffe Høeg Johansen.

Direktøren oplyser, at 80 procent af Hindsgavls omsætningen kommer fra erhvervskunder - svarende til 25.000 erhvervsgæster årligt. Hindsgavl beskæftiger 60 fuldtidsansatte.

Hotel- og restaurationsorganisationen Horesta forgæves forsøgt at råbe politikerne på Christiansborg og skatteminister Kristian Jensen (V) op for at få samme erhvervsvilkår som kollegerne i resten af Europa.

Oversigt

    Oversigt