Musikklinik på OUH

En klinik på OUH, der udelukkende skal fokusere på musikeres arbejdsskader opstår på OUH i de næste måneder. Målet er at give en lidt overset gruppe patienter en specialiseret behandling.

Nede i Cykelkælderen under koncerthuset, i en bar gang, står solobasunist i Odense Symfoniorkester Robert Holmsted og øver.

Han står der, fordi han passer på sine ører. Akustikken i den lange gang minder om koncertsalens - den potente lyd fra hornet hamrer ikke direkte tilbage i hovedet på ham.

- For 20 år siden, da jeg startede, da tænkte jeg overhovedet ikke over det. Men så begyndte man at snakke om tinnitus, og så tænkte jeg, hvad kan jeg gøre for at gøre det bedre. Man skal være opmærksom på det rum, man øver i, og et instrumentet der giver meget lyd, kræver også et stort rum at øve i, siger Robert Holmsted.

Tinnitus og slidskader i skulder, albuen og fingre er realiteten, der først de senere år er gået op for alvor for musikerverdenen.

Middelalderlige torturredskaber

- Hvis du ser på et symfoniorkesters instrumenter, så kunne de godt ligne en samling torturinstrumenter fra middelalderen. Den måde de er konstrueret på. Man ville aldrig nogensinde konstruere et moderne arbejdsredskab på den måde, så det giver nogle specielle udfordringer til os, der skal betjene instrumenterne, siger orkesterchef Jesper Rützou Rosenkilde.

Og når arbejdsskaderne opstår har flere ph.d.-studier på OUH vist, at musikerne ikke møder den store forståelse i sundhedssystemet.

Derfor skal der nu etableres en decideret musikerklinik på OUH - den første af sin art i Danmark.

- De føler sig ofte lidt misforstået, når de møder sundhedsvæsnet, fordi man ikke rigtig har nogen ide om, hvad det går ud på at være musiker, siger ledende overlæge på OUHs arbejds- og miljømedicinske klinik Lars Brandt.

Endnu er langt fra alle detaljer på plads; hvor klinikken skal ligge og hvilke specialer, der skal inddrages.

Men forskning i og behandling af tinnitus ligger ihvertfald lige til højrebenet.

- Det lydtryk, vi kan blive udsat for i et symfoniorkester, er jo tit et lydtryk som man på alle andre arbejdspladser ville skærme af og dæmpe omgående, fordi det simpelthen er for kraftigt. Men det er jo vores opgave at producere den lyd, så derfor er vi nødt til at leve med den og nødt til at gøre det på den bedst mulige og mest skånsomme måde, siger Jesper Rützou Rosenkilde.

Robert Holmsted håber på et arbejdsliv fyldt af sprøde toner mange år endnu. Derfor er han begyndt at age sine forholdsregler.

- Hvis jeg kan mærke, at det begynder at gøre ondt når jeg har øvet mig meget, så stopper jeg, siger han.

Oversigt

    Oversigt