I det fynske folks tjeneste

Dragehoved og 22 meter langt - her er Fyns nye vikingeskib

Dragehovedet på Ladbyskibet.

Efter fem års arbejde på vikingemanér har frivillige skabt en kopi af det tusind år gamle Ladbyskib. I denne weekend rammer det bølgerne.

Lørdag formiddag bliver der sat punktum for fem års hårdt arbejde.

Det nye fynske vikingeskib bliver søsat i Kerteminde Fjord og TV 2/FYN er med.
Vi streamer live fra begivenheden kl. 11-13 på tv2fyn.dk.

30 frivillige har gennem de sidste fem år svunget økserne for at skabe en tro kopi af Ladbyskibet, det gamle vikingeskib der blev fundet i Ladby ved Kerteminde i 1935.

- Det er simpelthen et eksempel på, at alting går op i en højere enhed, siger Claus Sørensen, der er museumsinspektør på Vikingemuseet Ladby.

Som museumsinspektør kan man normalt kun drømme om at genskabe fortiden og få et gammelt vikingeskib til at sejle igen. Men da en håndfuld frivillige for fem år siden tog kontakt til museet, var det med en entusiasme, der ikke kunne slukkes. Og som ikke skulle slukkes.
Ideen var netop at genskabe Ladbyskibet.

 

Frivillige har arbejdet med det nye Ladbyskib i fem år.

- For os som museum kunne det være rigtig spændende, for vi er i forvejen den eneste attraktion i verden, hvor et skib er blevet bevaret på selve stedet, hvor det blev fundet.

Det frivillige skibsbyggerlaug blev stiftet, museet bakkede projektet op og både Augustinusfonden og Kerteminde Kommune kunne se perspektiverne i det nye vikingeskib, der både skaber nye muligheder for historieformidling og turisme. Ialt har projektet kostet ca. 6 mio. kr.

Siden juni 2011 har de frivillige arbejdet på skibet ledet af den professionelle skibsbygger Rasmus Budde. Og byggetegningerne er lavet af Vibeke Bischoff, der er skibsbygger på Vikingeskibsmuseet i Roskilde.

Herunder kan du gå på opdagelse i det nye vikingeskib.
Artiklen fortsætter under grafikken.

Men når man skal bygge et vikingeskib, kan det slet ikke sammenlignes med at bygge et  moderne skib. For hvis et vikingeskib skal være troværdigt, skal det være bygget på samme måde som man gjorde for 1000 år siden.

- Vi har valgt at bygge det efter gamle traditioner men med nutidige værktøjer, forklarer Claus Sørensen.

Hvis man skulle gå helt fundamentalistisk til værks, burde man også selv fremstille stenøkserne først, og så bygge skibet med dem. Men der har museet valgt en mere pragmatisk tilgang og brugt moderne værktøj til arbejdet. 

- Vi har ønsket at minimere spild i den grove del af processen, men alle plankerne er for eksempel hugget til med håndøkser.

Ladbyskibet klar til søsætning.

Ligesom dengang er siderne bygget af egeplanker, og det var faktisk en udfordring at finde så høje, lige egetræer i Danmark. Skibsbygger Rasmus Budde var rundt i mange skove og haver, og til sidst lykkedes det at finde dem ved Lundsgaard Gods på Østfyn.

Sejlet er også en historie for sig selv. En frivillig sejlmagergruppe har syet det 60 m2 store sejl af hør og farvet det ved hjælp af plantefarvning.

Nu til dags ville man bygge et skib på kravel-metoden, det vil sige skroget først. men sådan gjorde man slet ikke på vikingetiden, og derfor er det nye skib heller ikke bygget sådan.
Man klink-bygger skibet, og det betyder at man bygger siderne først og derefter stiver dem af indvendig. En udfordrende byggemetode, ifølge Claus Sørensen.

- Det er mere kompliceret at bygge skibet på den måde, og det giver faktisk også et mere livligt skib på bølgerne. Det opfører sig lidt som en slange i vandet.

Lørdag bliver skæbnedagen for det fynske vikingeskib, for ingen ved med sikkerhed om det kan sejle. Museumsinspektør Claus Sørensen vil helt sikkert også følge skibets jomfrusejlads nøje.

- Det har jo aldrig været i vandet før, men det skal nu nok sejle. Spørgsmålet er bare hvor tæt, det er. Det kan godt risikere at tage vand ind den første tid, indtil træet har suget vand til sig og har udvidet sig lidt. Så bliver det tættere.

Så kan man jo glæde sig over, at der aldrig er langt til land i Kerteminde Fjord.

 

Fakta om Ladbyskibet

  • Skibet blev trukket på land ca. år 925 og brugt som gravplads for en vikingekonge.
  • Han havde sine hunde, heste og kostbarheder med i graven.
  • Amatørarkæologen Poul Helweg Mikkelsen begyndte at udgrave højen i 1935, hvor han stødte på skibet. Han betalte for udgravningen, som blev færdiggjort i 1936.

 

Udgravningen 1935.

 

 

01:44

I fem år har frivillige hjulpet til med at bygge en tro kopi af Vikingeskibet i Ladby. Nu er arbejdet ved at nå til vejs ende, for på lørdag sejler skibet for første gang. En dag, som mange har ventet på med spænding, men det bliver også en vemodig dag for flere af de frivillige, der har nydt arbejdet med skibet.

Luk video

 

 

Ved du noget? Så send os et tip