I det fynske folks tjeneste

Kyst- og Lystfiskerturisme: Nationalt center placeres ved Helnæs

Det kommende nationale Center for Kyst- og Lystfiskerturisme bliver placeret på havnen på Agernæs.

Assens Kommune skal drive det nationale Center for Kyst- og Lystfiskerturisme. Foto: Assens Kommune

Udvalget for Miljø, Teknik og Plan og Udvalget for Beskæftigelse, Erhverv og Kultur i Assens Kommune har enstemmigt fundet en placering til det kommende nationale Center for Kyst- og Lystfiskerturisme.

De to udvalgs medlemmer har fulgt indstillingen fra kommunens embedsværk og valgt at placere centret på den kommunalt ejede Agernæs Havn, der ligger ved Brydegård på vej mod Helnæs.

I Finanslovsaftalen fra december 2017 fik Assens Kommune tildelt 32 millioner kroner fordelt over fire år til etablering af centeret.

Og i oktober havde den vestfynske perle besøg af fiskeriminister Eva Kjer Hansen (V), som lancerede Danmarks nye lystfiskerstrategi, som således skal udspringe fra havnen på Agernæs.

Trafikken vil øges ved Agernæs Havn

Et af argumenterne for at udpege Agernæs Havn som centrum for den nationale strategi har været, at infrastrukturen skulle være egnet, og at centeret skulle ligge tæt ved havet.

- Vi må forvente en del trafik omkring centret og i nærområdet, og derfor er det væsentligt, at infrastrukturen kan bære det, sagde Dan Gørtz, formand for kommunens Miljø, Teknik og Plan-udvalg, inden afgørelsen.

Han tilføjede:

- Derfor synes jeg personligt, at placeringen ved Agernæs Havn virker som en god placering. Her er jo i forvejen en havn med daglig færdsel, parkerede biler og både. 

Læs også Skimmelsvamp skubber Miljøstyrelsens indflytning i Odense til juni

Fakta om Danmarks nye lystfiskerstrategi

Danmarks nye lystfiskerstrategi er den første af sin slags. Den indeholder følgende fem elementer:

 

  • Det nationale Center for Kyst- og Lystfiskerturisme, som Assens Kommune skal stå for driften af 
  • En digital platform, som en samlet indgang til lystfiskeriet i Danmark, uanset fiskerens niveau og nationalitet
  • En brandingstrategi til brug for landets kommuner og turistdestinationer
  • Målrettet markedsføring af Danmark som lystfiskerdestination til både danskere og udlændinge
  • Understøttelse af frivillige indsatser i forbindelse med udvikling af lystfiskeriet

De enkelte elementer i strategien forankres i det kommende center, som endvidere skal formidle lokalt fiskeri, naturoplevelser og kulturhistorie. Assens Kommune skal stå for driften af centeret.

 

Kilde: Fiskeriministeriet

Se mere