Naturama giver større lyst til fysikbøger

Manglende lyst til naturfag kan vendes ved at komme væk fra skolebænken, viser ny rapport. 

Fynske skoleelever med i projekt

Kompliceret naturvidenskab som genetik, dna og fotosyntese
ryger lige ind på hjernebarken, hvis det bliver serveret
rigtigt. I tre år har 10 fynske folkeskoler deltaget i et
projekt, som har til formål at højne interessen for
naturvidenskab.
 Projektet begyndte, da eleverne gik i 7. klasse. I stedet for
at sidde fast i fysiklokalet, gik turen fire gange om året forbi
det lokale naturhistoriske museum, Naturama i Svendborg.
 - Vi har et lokale med mere udstyr end en rockscene. Lys,
højttalere og powerpointtavler, siger museumsdirektør Jacob
Christian Salvig.

Museum bruger alle kneb

Eleverne blev under første besøg placeret i et mørkt rum.
Pludselig hører de lyde af dyr. En lyskegle fanger det
pågældende dyr. Naturamas formidler, klædt i hvid kittel,
begynder med dyb og rolig stemme at fortælle om dyrenes
rangorden i naturen og naturens kredsløb.
 Naturama bruger alle kneb for at få børnenes opmærksomhed.
Museumsgenstandene må røres, og stedet appellerer til alle
sanser. Men Jacob Christian Salvig afviser, at det er en ren
forlystelsespark, som børnene træder ind i.
 - Vi har tilrettelagt undervisningen, så det er i tråd med og
på niveau med det, som foregår i klasselokalet. Vi bruger bare
helt andre pædagogiske metoder, siger Jacob Christian Salvig.

Metoden virker

De anderledes pædagogiske metoder ser ud til at virke. Ifølge
en ny rapport, fra Undervisningsministeriet, Kulturarvsstyrelsen
og Naturama, har eleverne fået større interesse for naturfag.
 For at kunne måle den gavnlige effekt af forsøget, har der
været 10 kontrolklasser, som ikke har modtaget undervisning på
Naturama. Konklusionen er, at de elever, som har været forbi det
naturhistoriske oplevelsescenter i Svendborg, har større
interesse for naturfag, og flere ønsker at fortsætte på en
gymnasial uddannelse. Der er dog ikke noget, der tyder på, at et
besøg på det oplevelsesspækkede museum gør eleverne bedre til
naturfag. De elever, som fik undervisning på museet, klarer sig
kun en anelse bedre i test, end andre elever.

Kan måske få flere i gymnasiet

Store dele af Fyn er udkantsområder, hvor der i forhold til
landsgennemsnittet er få, som får en gymnasial uddannelse. På
Langeland er det for eksempel 41,7 procent af eleverne, som
ender med at bestå en gymnasial uddannelse, hvorimod det i
Nordsjælland er 75 procent. Det vil Naturama gerne ændre.
 - Jeg tror på det. Nu er det endnu for tidligt at se, om
eleverne fortsætter på gymnasiet, for de går kun i niende klasse
nu. Men der er i hvert fald flere som siger, at det er den vej,
de vil gå, siger museumsdirektør Jacob Christian Salvig.
 /ritzau/

Oversigt

    Oversigt