Nu kortlægges trafikstøjen

Om få år vil først københavnere og siden danskere langs landets travleste trafikårer via internettet kunne tjekke, hvor meget støj de udsættes for.

-

Om få år vil først københavnere og siden danskere langs landets travleste trafikårer via internettet kunne tjekke, hvor meget støj de udsættes for.

Planlægningen af det kommende støjkort over København er allerede i fuld gang. Miljøstyrelsen ventes inden nytår at være klar med en vejledning til de ansatte i stat, amter og kommuner, der skal stå for kortlægningen.

Her på Fyn kommer det i første omgang til at gælde motorvejen og jernbanen mellem Odense og Nyborg.

Støjkortet er det første af sin art i Danmark. Når det er klar i i 2007, kan borgerne i hovedstadsområdet gå ind på den enkelte kommunes hjemmeside og se, hvor meget støj de lægger øre til i netop deres byområde eller måske der, hvor de overvejer at flytte hen.

Støjkortet omfatter både støj fra veje, jernbaner, lufthavne og virksomheder. Også uden for hovedstaden bliver støjen kortlagt. Større veje med flere end seks mio. køretøjer årligt bliver omfattet. Det drejer sig især om motorvejene, men også nogle af de mest trafikerede landeveje. Det samme gælder jernbanestrækninger med over 60.000 tog om året såsom strækningen mellem Roskilde og Odense. Også støjniveauet ved landets tre største lufthavne i Kastrup, Billund og Roskilde skal kortlægges.

Ifølge Miljøministeriet er omkring 850.000 danske husstande så belastede af støj fra trafikken, at de befinder sig over de 55 decibel, der er anerkendt som den acceptable, vejledende grænse.

Kortlægningen af trafikstøj er en del af EU\'s støjdirektiv, der er første skridt på vejen til en fælles bekæmpelse af støj i hele Europa. Længst fremme er Paris, der allerede har lanceret sin udgave af støjkortet. Omkring tre ud af fire europæere bor i byområder, hvor støjniveauet er højst.

Langvarig støj kan give forhøjet blodtryk, hormonforstyrrelser, hjertesygdomme, psykiske problemer og dårlig søvn. Håbet er derfor, at de nye kortkort kan skabe et folkeligt pres i Europa for forbedringer samtidig med, at by- og trafikplanlæggere får et redskab i deres arbejde til at tilrettelægge trafikken mindre støjende.

 /ritzau/

Oversigt

    Oversigt