I det fynske folks tjeneste

Få styr på reglerne: Nu skal der byttes

Julen er overstået, og nu skal der byttes gaver. Der byttes for 500 millioner kroner, så derfor kan det være en god idé at have styr på byttereglerne.

Bytte-bytte købmand. Butikkerne får bytte-travlt de kommende dage. Foto: Nils Meilvang / Ritzau Scanpix

Flæskestegen er spist, kalenderlyset brændt ud og juletræet er begyndt at fælde sine nåle ned på gulvet, hvor gaverne lå juleaften. 

Men nogle af dem skal byttes. 

Og den del af de årlige juletraditioner - gave-bytte-ræset - starter i dag, hvor butikkerne slår dørene op igen efter julen. 

Der blev i december i år handlet for 30 milliarder kroner på dankort, viser tal fra Nets. Det er 237 millioner kroner mere per dag end på en almindelig handelsdag. 

Dansk Erhvervs prognose for julehandlen forudser, at der skal byttes gaver for 500 millioner kroner. Ud af alle de gaver, peger prognosen på, at 25 procent af dem er købt på nettet. 

Byttereglerne

Er du derfor en stor-bytter, er det en god idé, at have styr på både netbutikkernes bytteregler og de fysiske butikkers bytteregler. De er nemlig ikke helt de samme. 

I de fysiske butikker har du ikke krav på bytteret - det er en service, butikkerne selv bestemmer, om de vil tilbyde. Så her skal du selv sætte dig ind i, hvilke regler den pågældende butik har fastsat og have både bon og byttemærke på, hvis du vil helgardere dig. Din gave, som du vil bytte, skal både være ubrugt, ubeskadiget og i ubrudt emballage. 

På nettet har du derimod altid 14 dages returret, fra den dag gaven er blevet leveret til køberen. Det vil altså sige, at hvis moster Gerda har købt dine nye hørebøffer eller hurtige sneaks på Black Friday over nettet, er den frist udløbet inden juleaften. 

Du skal selv betale portoen, for at sende varen retur. Kig lige efter e-mærket - så er du nemlig sikker på, at netbutikken lever op til lovgivningens krav.

Tjek på byttereglerne

 Fysiske butikker:

 

  • Der gælder ingen bytte- eller returret i de fysiske butikker, medmindre butikken har lovet det. Løftet kan gives som en generel bytte- eller returret eller som en konkret aftale i det enkelte tilfælde. 
  • Bytte- eller returrettigheder gælder kun i den forretning, hvor varen er købt, medmindre butikskæden har lovet, at varen kan byttes i alle forretninger. 
  • Hvis butikken har fastsat en frist for bytte eller returnering, skal den overholdes.
  • Returret betyder, at forbrugeren kan kræve købesummen tilbage. 
  • Butikken kan kræve dokumentation for, at varen er købt hos butikken eller kæden. 
  • For at kunne returnere en vare skal den være ubeskadiget og må ikke være brugt. 
  • Varen skal leveres tilbage i original emballage, hvis emballagen har betydning for varens værdi eller for muligheden for at sælge varen igen. 
  • Hvis varer som for eksempel musik og film er plomberet, må plomberingen ikke være brudt.

 

Danske netbutikker:

 

  • Hvor længe kan gaverne byttes? Ved handel på internettet er der 14 dages fortrydelsesret, men nogle netbutikker forlænger perioden i julen. Vær her opmærksom på, om der gælder særlige vilkår for perioden efter de første 14 dage (det kan for eksempel være krav om, at varen skal være ubrugt og i original emballage).
  • Undersøg, om varen eventuelt kan byttes i den erhvervsdrivendes fysiske butikker.
  • Er der en særlig returseddel, der skal sendes med, hvis gaven skal byttes? 
  • Som udgangspunkt skal modtageren selv betale for portoen, hvis varen skal sendes retur. Det er derfor værd at undersøge, om netbutikken tilbyder gratis returfragt. 
  • Hvis modtageren ønsker at få pengene retur for gaven, skal man være opmærksom på, at købesummen vil blive udbetalt til den oprindelige køber af produktet og ikke til modtageren af gaven. Det er kun muligt at få hele købesummen tilbage, hvis varen leveres tilbage ubrugt og sammen med den originale emballage.
  • Hvis netbutikken er e-mærket, kan du være sikker på, at den lever op til lovgivningens krav.

 

Uden for EU: 

 

  • Er dine julegaver købt i en udenlandsk netbutik, er det vigtigt at være opmærksom på, i hvilket land netbutikken har hjemme. Hører den til i et EU-land, er man som forbruger beskyttet af den generelle regel om, at man har minimum 2 års reklamationsret og 14 dages returret.
  • Er det derimod en netbutik, der ikke har hjemme i et EU-land, er det sværere at sige noget generelt om byttevilkårerne, og man er som forbruger ikke beskyttet af lovfæstede rettigheder. Derfor er det ekstra vigtigt, at man som forbruger sætter sig grundigt ind i den enkelte butiks specifikke byttevilkår, herunder vilkår for returfragt og andre betingelser.
  • Undersøg om produktstandarder er de samme som i Danmark.
  • Hvis man vil købe sine julegaver i netbutikker udenfor EU, skal man være opmærksom på, om der lagt dansk moms og told på regningen, ellers kan der komme en ekstra opkrævning på det. Der skal betales dansk moms på 25 pct., hvis varens værdi overstiger 80 kr., og told hvis den overstiger 1150 kr. Uanset varens værdi kan den blive pålagt et gebyr på mellem 160-250 kr. som betaling for at få den igennem tolden
  • Tjek e-mærkets gode råd til at spotte en fupbutik
  • Det er også en god tjekke andre forbrugeres erfaringer med netbutikken på anmeldelsessider såsom Trustpilot.

 

Kilde: Dansk Erhverv

Se mere