Ny fartkampagne fra Fyns Amt

Kun en uge efter EURO-afstemningen er lygtepælene i de fynske kommuner igen optaget af Ja eller nej plakater. Plakaterne er en del af den årlige hastighedskampagne fra Fyns Amt og fynske kommuner.

Effekten af dyr kampagne tvivlsom

Kun én uge efter EURO-afstemningen er lygtepælene i de fynske kommuner igen optaget af Ja eller nej plakater. Plakaterne er en del af den årlige hastighedskampagne fra Fyns Amt og 11 fynske kommuner.

Amtet håber, at bilisterne vil stemme ja ved at løfte højre fod fra speederen, så hastigheden holder sig under de tilladte 50 kilometer i timen.

Men meget tyder på at resultatet af kampagnen bliver det samme som folkeafstemningen for en uge siden: en klart nej.

For intet tyder på at kampagnen vil have en effekt. Fyns Amt har de sidste mange år kørt lignende kampagner for at få nedsat hastigheden, blot har slagordene ændret sig. Og hvis der har været en effekt af de forrige års kampagner, så kan det ihvertfald ikke måles i dag.

I en pressemeddelelse for den nye kampagne skriver Fyns Amt selv, at 64 procent af bilisterne på udvalgte strækninger stadig kører for stærkt. Amtet har op til kampagnen målt hastigheden for 78.000 køretøjer, og gennemsnitshastigheden ligger langt over de 50 kilometer i timen.

Andre undersøgelser viser, at hver fjerde bilist kører mere end 60 kilometer i timen, der hvor det kun er tilladt at køre 50 kilometer i timen.

Kampagnen koster Fyns Amt 180.000 kroner.

Læs mere om kampagnen på FYNS AMTS HJEMMESIDE

Oversigt

    Oversigt