I det fynske folks tjeneste

Ny jernbane på Vestfyn: Ny aftale er på plads

Partierne bag Togfonden har truffet beslutning om den nye jernbane over Vestfyn. Partierne holder pressemøde klokken 11.30. Se med direkte her på tv2fyn.dk

Enhedslisten, SF, Radikale, Socialdemokratiet og Dansk Folkeparti har lavet en aftale om den nye vestfynske jernbane.

Beslutningen præsenteres klokken 11.30 på et pressemøde på Christiansborg. På samme pressemøde vil partierne også fortælle mere om en økonomisk udvidelse af Togfonden, erfarer TV 2/Fyn.

Vejdirektoratet har tidligere anbefalet, at politikerne valgte den sydlige af de tre mulige linjeføringer, blandt andet fordi den er 400 millioner kroner billigere end den nordlige.

Den anbefaling medførte store protester fra lokalbefolkningen i Skallebølle og Ejby, der frygter, at en sydlig linje kan få fatale konsekvenser for både by- og erhvervsliv. 

Den endelige beslutning bliver lagt frem klokken 11.30 på et pressemøde, som du kan følge her på tv2fyn.dk

Fakta

Der er fundet penge til hurtigere tog, el i skinnerne og bedre internet i togene.  Et flertal uden om regeringen har indgået aftale om at udvide togfonden med to milliarder kroner.

Pengene tages fra aftalen om "bedre og billigere kollektiv trafik", der blev indgået af samme forligskreds i 2012.

Med den nye udvidelse ender togfondens første fase med at koste omkring 15 milliarder kroner. Anden fase vil koste knap 14 milliarder kroner.

Her er projekterne, som nu kan gennemføres:
  • Et af de store mål er at sørge for, at der kun er én times transport mellem landets største byer, København-Odense, Odense-Aarhus og Aarhus-Aalborg.
  • Det involverer elektrificering af strækningerne Fredericia til Aalborg og Roskilde til Kalundborg samt kørestrøm.
  • Partierne vælger en nordlig linjeføring på Vestfyn, som går uden om byen Skallebølle, selv om det er over 400 millioner kroner dyrere.
  • Det går imod Vejdirektoratets anbefaling fra kort før jul, men skåner skolen og syv til otte huse.
  • Internettet forbedres i togene, og der afsættes penge til godstrafikken i Nordjylland.
  • Derudover kommer perroner ved Ny Ellebjerg Station i Valby, mens Øresundsbanen på en bro føres over eksisterende bane (niveaufri skæring).
Kilder: Togfonden

Læs også Skallebølle-beboere: Byen overlever ikke gennemkørende tog

De to mulige linjeføringer.

Læs også Vestfynsk jernbane: Sejr til beboerne i Skallebølle