I det fynske folks tjeneste

Ny tunnel til 15 millioner - alligevel bruger passagererne den gamle overgang

En ny tunnel skal være med til at forbedre sikkerheden for passagererne, når de skal passere jernbanen ved Ringe Station. Alligevel bruger mange fortsat den gamle perronovergang.

00:20

Video: Masoud Pouia

En ny tunnel til 15 millioner kroner under jernbanen ved Ringe Station har nu et halvt år på bagen. Selvom ideen med tunnelen var at erstatte den gamle perronovergang, har Banedanmark endnu ikke fået fjernet overgangen, som fortsat bliver benyttet flittigt af passagererne, og det bekymrer lokomotivfører hos DSB, Søren Andersen:

- Vi kører op mod 60 kilometer i timen, og det skaber nogle rimeligt uheldige situationer ofte. Så sent som i går faktisk. Det kunne have udviklet sig til en kedelig episode for min kollega, siger lokomotivfører Søren Andersen. 

Læs også Skatteborgerne fik ekstraregning for ny Ringe Station

Tæt på flere ulykker

Den slags episoder har der været flere af på Ringe Station. Ifølge en redegørelse fra Banedanmark har der alene på fem år været seks indberetninger fra lokomotivfører om episoder, der har været tæt på at ende i ulykker.

Alligevel er meldingen fra Banedanmark, at den gamle perronovergang først forventes at blive fjernet i løbet af 2018.

- Varslingsanlægget, som også kaldes for en tudemarie, skal flyttes til en anden station. Arbejdet med det tager tid og er ikke lige til. Vi tager dog kritikken til efterretning og lytter til, hvad de lokale siger. Derfor vil vi hurtigst muligt opsætte skiltning, der fortæller passagerne, at de ikke skal bruge perronovergangen men i stedet for bruge den nye tunnel, skriver presserådgiver

Men det er ikke godt nok, mener lokomotivfører Søren Andersen:

- Jeg håber, at vi får lavet en her og nu-løsning, hvor vi rent fysisk kan blokere folk fra at bruge overgangen. Det kan gøres for meget meget få penge. Så folk er tvunget til at bruge tunnelen, siger Søren Andersen.

Lettere at bruge perronovergangen

Mange af de passagerer, der skulle med toget fra Ringe Station lørdag, valgte at bruge den gamle overgang i stedet for den nye tunnel, fordi det ifølge dem er lettere:

- Jeg tror, det er en vane, man har, og det er nemmere lige at gå over der, selv om sikkerheden måske ikke er den bedste, siger Mette Albertsen. 

Hos Teknik- og Miljøudvalget i Faaborg Midtfyn Kommune vil man nu presse på, så den gamle overgang kan blive fjernet hurtigst muligt.

- Så kan det godt være, der er nogen, der får få ekstra meter at gå, men det skal vejes op mod sikkerhedsrisikoen, siger Søren Kristensen, formand for Teknik- og Miljøudvalget, Faaborg Midtfyn Kommune, Venstre.