En 12 timer lang hastighedskontrol skæppede pænt i statskassen, da politiets fartmåler torsdag og fredag var på arbejde ved Storebæltsbroen.
Det skriver fyens.dk.
458 bilister kan nu se frem til et bødeforlæg på en samlet sum på en lille halv million kroner.
De to hurtigste bilister kom henholdsvis op på 167 og 168 kilometer i timen. Dermed forhøjes bøden til 5500 kroner, og førerne må desuden bruge penge på at bestå en ny køreprøve, hvis de vil beholde retten til at køre bil.
De otte permanente kameraer, der er stillet op på Storebæltsbroen, skal være en del af politiets nye strækningskontrol.
Til forskel fra de blitz-kontroller, som politiet kan sætte op efter behov, og de fastmonterede stærekasser, der står forskellige steder i Danmark, måler en strækningskontrol gennemsnitshastigheden over en strækning.
Kan ikke nøjes med at slippe speederen
Strækningskontrollen betyder i praksis, at bilister ikke kan nøjes med blot at sænke farten, når de nærmer sig et årvågent kamera.
På en strækningskontrol begynder tiden at tælle fra første kamera, og først når et kamera for enden af den strækning registrerer bilen, beregnes hastigheden ud fra den tid, som køretøjet har brugt på at køre den.
De faste kameraer er udover Storebæltsbroen også sat op i Øresundsforbindelsens tunnel.
Kameraerne er endnu ikke fuldt i brug, da det har taget tid at få dem til at "tale" sammen med politiets it-systemer. De nye hastighedskontroller forventes først at blive taget i brug næste år.
Hver tredje røg i politiets fartfælde: - Vi kommer tilbage
Ifølge en opgørelse fra Vejdirektoratet kører 85 procent af bilisterne for hurtigt på de to strækninger.