Ny undersøgelse: Stort potentiale i bro mellem Als og Fyn

En ny trafikanalyse dokumenterer, at en bro mellem Als og Fyn vil få samme trafikmængde som Storebæltsbroen i år 2030.

En ny trafikanalyse bestilt af Region Syddanmark og udarbejdet af COWI viser, at der i 2030 uden en Als-Fyn bro vil være en daglig trafik på Storebælt på 34.700 køretøjer, mens der pr. døgn vil køre 33.400 biler over en motorvejsbro mellem Als og Fyn, hvis der vælges en model uden brugerbetaling. Det skriver Foreningen Als-Fyn Broen i en pressemeddelelse.

quote Den nye trafikanalyse dokumenterer, hvor stort et potentiale der er i en Als-Fyn forbindelse, og det kan derfor ikke gå hurtigt nok med at komme i gang med den.

Mogens K. Nielsen,Formanden for Foreningen Als-Fyn Broen

En bro mellem Als og Fyn vil være en sydlig Lillebæltsforbindelse, og med en trafik på 33.400 biler pr. døgn, vurderer Foreningen Als-Fyn Broen, at Als-Fyn broen vil give en  stor aflastning af de trafikalt kritiske områder ved Lillebælt og på Fyn. Trængslen på motorvejene omkring Lillebælt og på Den Fynske Motorvej vil blive reduceret, hvis der bygges en fast forbindelse mellem Als og Fyn.

- Als-Fyn-forbindelsens betydning har hidtil været stærkt undervurderet. Jeg glæder mig over, at det nu er dokumenteret, at en fast forbindelse mellem Als og Fyn har et kæmpepotentiale, siger Formanden for Foreningen Als-Fyn Broen, Mogens K. Nielsen og uddyber:  

- En bro mellem Als og Fyn vil reducere rejsetiden, reducere trængslen på de trafikalt stærkt belastede områder ved Lillebælt og mellem Odense og Middelfart, binde Region Syddanmark bedre sammen og udvikle områderne omkring Als-Fyn broen.

En pointe i trafikanalysen fra COWI er, at trafikmængden vil være følsom over for eventuel brugerbetaling. Med en broafgift på 60 kroner vil trafikken blive halveret, idet trafikken med en motorvejsforbindelse vil blive reduceret fra 33.400 til 17.100, og med en motortrafikvej vil brugerbetalingen reducere trafikken fra 23.600 til 11.500 biler i døgnet.

- I dag er de to eksisterende broer over Lillebælt uden brugerbetaling, og det vil være naturligt, at også den næste forbindelse over Lillebælt skal være uden brugerbetaling, idet den største trafikmængde og dermed samfundsnytte opnås uden brugerbetaling, siger Mogens K. Nielsen.

Kig nærmere på rapporten her.

Hovedpointer fra trafikanalysen

 

Oversigt

    Oversigt