Nyborg-bager åbner i Kina: Nu skal kineserne smage brunsviger og æggekage

Der er store muligheder for danske bagere i Kina, men mange lukker igen, siger fynsk kollega, der har lært kinesiske bagere op i tre år.

I fem generationer har familien Gertz bagt brød til nyborgenserne.

Fra næste måned udvides forretningen til Beijing, hvor Uffe Gertz og hans svend Chester Leonhart skal lære kineserne at spise croissanter, groft rugbrød, brunsviger og æggekage. Og svenden, han glæder sig.

- Det er en chance for livet. Det har jeg også sagt til mig selv; det er bare ud og opleve noget, fortæller Chester Leonhart.

quote Der er ikke nogen bagerikultur i Kina, og der er et kæmpe marked

Kasper Rasmussen, bager med fortid i Shanghai

I et år skal Chester Leonhart være bagermester Uffe Gertzs højre hånd og bo i Kina.

- Det bliver rigtig godt at komme af sted, siger Chester Leonhart.

Kinesiske partnere

For Uffe Gertz er den kommende åbning af butikken i Beijing den foreløbige kulmination på knap et års forberedelser.

I maj fandt han sammen med sine kinesiske partnere - Ye Jiazhi fra Beijing MaiDaRen Food & Beverage Management Co og CGIG - et lokale, hvor butikken skal ligge.

Og nu er åbningsdagen lige om hjørnet.

- De begyndte at bygge om for to-tre uger siden, og de afleverer butikken den 8. november. Så skulle den stå fuldstændig klar, hvis der ikke sker et eller andet, fortæller Uffe Gertz.

Den kinesiske investor Ye Jiazhi ejer blandt andet bagerbrandet ”WithWheat”, som har fokus på europæisk brød og håndværk med den kinesiske middelklasse som målgruppe.

Den sidste investor, der indgår i joint venture aftalen, er CGIG, der i 2013 købte ejendommen Sølyst af Nyborg Kommune og har den herboende kineser Zhu Dong som direktør. 

 

Masser af udfordringer

Der er en række udfordringer forbundet med at indtage Kina med dansk bagerbrød. Blandt andet har Uffe Gertz brugt meget tid på design og indretning af butikken.

Men også de fornødne råvarer er jo nødvendige for at kunne producere de rette produkter. Uffe Gertz har derfor sikret sig, at han kan importere groft rugmel, der er svært at opdrive i Kina.

- Det har taget en del tid. Men rugmel her fra Danmark har vi fået importeret derovre, og selvfølgelig også rugkerner, så vi kan lave gode rugbrød, siger Uffe Gertz.

Men bageri-cafeen, der bliver centralt beliggende i Beijing, skal også have retter som stjerneskud, æggekage, pariserbøf og frikadeller med kartofler og brun sovs på menuen.

Men det er stadig brødet, der skal bære konceptet. 

De kinesiske investorer tror på et marked for godt brød og historien om, at Gertz-familien har bagt brød i Nyborg i fem generationer er et godt brand i Kina, forklarer Uffe Gertz.

Godt brød er også værdsat i de kinesiske storbyer, hvor priserne mindst matcher priserne på godt brød og gode kager i Danmark. 

Kina er et kæmpe marked

Der er millioner og atter millioner af indbyggere i Kina, og især i de store byer tillægger de sig i stigende omfang vestlige vaner, fortæller Kasper Rasmussen, der i dag er bagermester i SuperBrugsen i Kerteminde.

Han var indtil sidste år bagermester i den danske café- og restaurationskæde Wagas Group i Shanghai, der har 25 millioner indbyggere.

Wagas Group er startet og delvist ejet af John Christensen fra Kolding. For kæden lærte Kasper Rasmussen kinesere op til at bage surbrød, croissanter, hvedemelsprodukter og kager fra bunden.

- Der er ikke nogen bagerikultur i Kina, og der er et kæmpe marked. Der er mange vesterlændinge i de store kinesiske byer som Shanghai, Beijing og Hong Kong, og mange kinesiske forretningsmænd inviterer deres gæster ud på cafeer og restauranter, siger Kasper Rasmussen.

Han mener, det er vigtigt, at man har et afprøvet brand og har styr på råvarer, kvalitet og logistik, når man åbner.

- Du ser mange åbne - også større kæder. Mange lukker lige så hurtigt igen, men du ser også andre, hvor kineserne står i kø fra dag ét, fordi du rammer et hul i markedet, siger Kasper Rasmussen.

Han har gode erfaringer med at lære kinesere op til at bage vestlige bageriprodukter fra bunden.

- Udfordringen i den kæde, hvor jeg var ansat, var, at vi voksede hurtigt, og det var svært at følge med i forhold til at få kvalificerede medarbejdere, siger Kasper Rasmussen.

Kulturforskelle

Han roser dog kineserne for at være hurtige til at lære, og selv om de begynder med en lav løn, bliver de hurtigt så dygtige, at de kan tjene det samme som danske ansatte.

- De har også god humor, men man skal ikke ydmyge eller irettesætte dem offentligt. Så kommer de ikke næste dag, siger Kasper Rasmussen.

Wargas-kæden har i dag 65 forretninger i store kinesiske byer og vokser fortsat. 

 

Oversigt

    Oversigt