Nyborg klar med masterplan for bymidte

Nyborgs politikere klar med ni projekter, der skal gøre Nyborgs bymidte mere attraktiv. Planerne blev præsenteret mandag eftermiddag.

Fra den 1. januar 2019 igangsættes den største ændring af Nyborg By, der er foretaget siden Christian den 3. anlagde byen.

Som opfølgning på et strategisk byudviklingsprojekt, gennemført af Gehl Architects, er der i 2019 udpeget ni konkrete projekter, der skal igangsætte forandringen af Nyborg By, så der på sigt skabes sammenhængskraft fra motorvejsafkørsel Nyborg Ø og ind til centrum af byen.

Butikslokaler i Korsgade 11 i Nyborg omdannes til formidlingsbutik, og fra den 30. november og året ud bliver det muligt for alle at få overblik over ændringerne i 2019 og den overordnede vision med projektet.

Dele af projektet har længere udsigter. Det gælder blandt andet sammenhængen mellem den østlige motorvejsafkørsel ad Storebæltsvej ind til Nyborgs bymidte.

Hurtige projekter gennemføres nu

Men politikerne har også udpeget ni lavthængende "frugter", der er projekter, som kan udføres inden for de kommende to år.

Et af de projekter drejer sig om en af de oprindelige indgange til Nyborg, Strandporten.

- I dag er det parkering, det er er hovedtrafik ind som det altid har været. Det skal vi have gjort noget ved. Vi arbejder med at lave en langt mere spændende indgang til byen, siger borgmester Kenneth Muhs (V) og nævner blandt andet opholdssteder med spisepladser og en bedre sammenhæng ned til byens marina og havn.

Et andet sted, der skal bindes bedre sammen med bymidten er Nyborg Banegård, der opleves som langt fra bymidten, selvom det kun tager 10 minutter at gå fra banegården til byens rådhus.

- Det er jo ikke et særlig indbydende område i virkeligheden. Når man kommer ud fra banegården, er det svært at orientere sig, det første man får øje på er biler. Det er svært at se, at der er en by tæt på, siger byrådsmedlem Suzette Frovin (SF).

Nyborg Banegård skal bindes bedre sammen med byen

På udkig i andre byer

Byplanlægger i Nyborg Kommune Mikkel Ibsen fortæller, at man har været på besøg i andre byer for at se, hvordan de byplanlægger.

- Vi har faktisk kigget i hele landet fra de helt små byer til de helt store. Vi har været i Ringe og er blevet meget inspireret af den måde, de arbejder med deres passager. Vi har været i Svendborg kigget på den måde, de binder havnefronten sammen med byen. Det samme i Aalborg. Så er vi selvfølgelig også meget inspireret af alt det, der sker i Odense, hvor man jo arbejder rigtig meget med cykelisme på en rigtig fornuftig måde, vi kan lære rigtig meget af, siger han.

Og flere af projekterne kan gøre en stor forskel for få penge, siger Mikkel Ibsen:

- Det er også derfor, vi starter med de her mindre tiltag, der gør en rigtig stor forskel. Nogle steder kan det dreje sig om bare ti meter cykelsti, der gør en hel cykelrute meget bedre. 

Den samlede pris er 5,6 millioner kroner, og projekterne indeholder bedre forhold for gående og cyklister, en mere tydelig vejvisning, en bedre markering af byens historiske fortid, små bynære og møblerede åndehuller både ved banegården og tættere på bymidten og events hen over året, som skal komme både byens egne borgere og turister til gode.

Netop markeringen af historien spiller sammen med kommunens ønske om at blive optaget på Unescos kulturarvsliste. Netop nu er en ombygning og restaurering af Nyborg Slot til næsten 300 millioner kroner i fuld gang og skal være afsluttet i 2021.

Den kommende tid vil byudviklingsplanerne komme i høring, og til marts er det planen, at byrådet skal vedtage planerne endeligt.

Her er de nye projekter placeret.
Her er de nye projekter placeret.

 

 

 

 

Oversigt

    Oversigt