Nye supercykelsti skal få flere danskere i sadlen

Cyklister i blandt andet Odense kan snart boltre sig på nye supercykelstier, oplyser Transportministeriet.

Det bliver nu endnu mere attraktivt at vælge cyklen i stedet for bilen. Regeringen er sammen med Dansk Folkeparti og Enhedslisten blevet enige om at afsætte cirka 172 millioner kroner til såkaldte supercykelstier.

Det oplyser Transportministeriet i en pressemeddelelse.

- Med dagens beslutning om at støtte supercykelstier i de største byer gør vi det lettere og mere sikkert for borgerne at skifte cyklen ud med bilen i det daglige, for eksempel til og fra arbejde og uddannelse, siger transportminister Henrik Dam Kristensen (S) i en kommentar.

De nye supercykelstier vil forbedre forholdene for cyklister i de større byer, og pengene gives som statsligt tilskud på 50 procent til kommunale projekter med supercykelstier i hovedstadsområdet, Aarhus, Odense, Aalborg og Esbjerg.

- Aftalen et godt eksempel på, hvordan statslige og kommunale midler går hånd i hånd i forhold til at skabe gode cykelforhold, siger Henrik Dam Kristensen.

En cykelsupersti, som supercykelstierne officielt hedder, er en cykelsti, som specielt retter sig mod cykelpendlernes behov.

Her kan cyklisterne forvente den samme høje standard hele vejen. Det er meningen, af cykelstierne skal tiltrække pendlerne, så de vælger cyklen frem for bilen - også på de lange strækninger.

I hovedstadsområdet kan man læse om de nye supercykelstier på hjemmesiden www.cykelsuperstier.dk.

Her fremgår det, at ud over at være tilrettelagt, så de så vidt muligt følger den direkte vej uden masser af stop og med plads til at holde sit eget tempo, så er der jævn belægning under hjulene hele vejen, og der vil flere steder være grønne bølger, nedtællingssignaler, cykelpumper og fodhvilere.

Oversigt

    Oversigt