I det fynske folks tjeneste

Nye taxier er trukket i det gule arbejdstøj

Nyt taxiselskab i Odense skal være større end ti biler, hvis det skal overleve.

01:48

Når du fremover prajer en taxi i Odenses gader er der en vis risiko for, at der bliver kamp om dine penge. Ikke fordi der er kommet flere taxier på gaden, men fordi der nu er tre selskaber der kæmper om de samme kunder.

Amager-Øbro Taxi - eller bare 4x27 - er nemlig kørt ind over bygrænsen til den fynske metropol, og har etableret sig som en direkte konkurrent til de gamle taxa-selskaber; Taxa Fyn og Odense Taxi.

Fredag kom bilerne for alvor på gaden. Det skete efter chaufførerne havde fået teknikken ind på rygraden og trukket den gule chauffør-polo over hovedet.

Læs også Nye taxaer i byen: Loyale kunder får rabat

Rabatter på udvalgte tidspunkter

Det nye selskab vil konkurrere på prisen for stamkunder med en rabat på 25 procent på kilometertaksten - vel at mærke uden for myldretiden som er defineret som mellem 07.00 og 09.00 og 15.00 og 17.00 plus natten til lørdag og søndag.

4x27 vil være større

4x27 kører i København, på Fredriksberg og i Aarhus, men indtoget i Odense giver ikke flere taxier på gaden. Selskabets ti biler har nemlig forladt de eksisterende taxiselskaber, så antallet af taxier i Odense i dag er den samme som i går; Taxa Fyn har 75 biler, Odense Taxi har 46 biler og 4x27 har så ti biler.

Men der skal mere end ti biler til for at overleve som taxiselskab i en by som Odense:

- Hånden på hjertet er ti biler ikke optimalt. Vi skal op og være 25-30 biler for at vi kan dække byen mere effektivt, siger en optimistisk Niels Erik Olsen, talsmand for 4x27 i Odense.

Læs også Taxakrig: Københavnerfirma på vej til Odense