I det fynske folks tjeneste

OB tabte på tv og tjente på spillersalg

Trods udeblevne sportslige resultater, tror sportsdirektør Jesper Hansen forsat på, at OB klarer sig igennem krisen. Der er blandt andet skruet op for talentudviklingen.

Foto: Flemming Ellegaard

Odense Boldklub spiller i øjeblikket vigtige kampe for at undgå nedrykning fra Superligaen.

Men hverken et skidt 2016-regnskab fra ejerne Odense Sport & Event eller de udeblevne sportslige resultater i 2016 og 2017 er nok til at ryste sportsdirektør Jesper Hansen.

 - Vi ærgrer os naturligvis over, at de sportslige resultater ikke har levet op til vores forhåbninger, men vi har den seneste tid bevist, at der er substans i truppen, og at pilen peger i den rigtige retning. Samtidig har vi særligt i talentudviklingen skruet op for aktivitetsniveauet i 2016 med flere fuldtidsansatte trænere end tidligere og et intensiveret fokus på akademiholdene, siger Jesper Hansen i forbindelse med offentliggørelsen af regnskabet fra Odense Sport & Event, der står bag OB.

Økonomisk har resultaterne i Alka Superliga medført lavere indtægter fra tv, men det opvejes næsten af fornuftige indtægter fra transfer og øvrige spillerrelaterede poster, oplyser sportsdirektøren.

I årets løb afhændede OB blandt andet Kenneth Zohore til Cardiff og Ari Skulason til Lokeren. Islændingen gav desuden et par millioner ekstra i kassen for sin deltagelse i EM.

Derimod skiftede Rasmus Falk til FCK på fri transfér – altså uden at OB tjente en krone på handlen med den unge stjerne.

I forhold til perioden 2008-2010 har OB reduceret spilleudgifterne til en tredjedel, oplyser sportschefen, og det er ikke mere fodbolddelen, der trækker Odense Sport & Events regnskab i minus.

- Vi er tæt på balance i fodbolddelen, soger Odense Sport & Evens administrerende direktør Ole Bang Nielsen.

OB har iværksat en lang række tiltag for at modvirke en generel tendens i Superligaen med faldende tilskuertal, og klubben har på dette område vist en bedre udvikling end gennemsnittet af holdene i Superligaen. 

- Vi er desuden rigtig glade for, at vi på sponsorsiden er lykkedes med at fastholde den meget store kreds af loyale partnere. Også på det område er der arbejdet med udvikling inden for samarbejde og tilbud på ydelser, hvilket har medvirket til at styrke netværket omkring Odense Boldklub og Odense Sport & Event A/S, siger Ole Bang Nielsen, administrerende direktør i Odense Sport & Event.