I det fynske folks tjeneste

Odense hyrer designer: Vil kapre unge stemmer

Under halvdelen af de 18-21-årige stemte til sidste kommunalvalg i Odense - det tyder på at blive endnu færre til november. Et designbureau skal vende den udvikling.

Under halvdelen af de 18-21-årige stemte til sidste kommunalvalg i Odense - det tyder på at blive endnu færre til november. Et designbureau skal vende den udvikling.

Ved kommunalvalget i 2009 stemte 43,9 procent af de 19-21-årige - den samlede stemmeprocent var 64,7. Nye analyser peger på, at endnu færre unge vil sætte deres kryds til valget 19. november. Det skal der laves om på.

Udviklingen skal vendes

Derfor har Odense Kommune hyret designbureauet Stupid Studio - de skal se på hvordan udviklingen kan vendes.

- Jeg vil ikke bare have, at vi sidder og ser på, at de unge i vores by melder sig ud af demokratiet. En kommune uden opbakning og engagement fra de unge, er en døende kommune. Vi har brug for alle og det er et budskab, vi skal være bedre til at bringe ud. Vi er helt klar over, at vi som kommune har en udfordring. Og vi har ønsket at gribe den an på en anden måde end vi plejer, fordi vi jo kan se at de løftede pegefingre ikke virker, forklarer Anker Boye, der er borgmester og formand for valgbestyrelsen.

Stupid Studio har analyseret erfaringerne fra kommunalvalget i 2009, og haft en dialog med de unge selv, blandt andet igennem en workshop med deltagelse af 80 unge i alderen 17-24 år.

- Vi har arbejdet tæt sammen med flere fagfolk, der til dagligt beskæftiger sig med både valgforskning, adfærdsdesign og med unge i al almindelighed. Vores research har resulteret i en køreplan, som vi nu gør klar til at rulle ud henover de kommende måneder sammen med Odense Kommune, fortæller Christian Mogensen, seniorrådgiver og projektleder i Stupid Studio.

Analysen viser blandt andet at det er måden man stemmer på, der får flere til at blive væk. Kommunen forsøger i år med mobile valgsteder og andre tiltag for at gøre det lettere at stemme.

Ved du noget? Så send os et tip