Odense Kommune om medicinkaos: - Det er et wake-up call

Odense Kommune lægger sig fladt ned efter TV 2/FYN afslørede store problemer med medicineringen på botilbuddet Lille Glasvej. Ændringer er på vej.

TV 2/FYN kunne tirsdag afsløre, at der er store problemer med medicineringen på Odenses tilbud til hjerneskadede Lille Glasvej. Beboerne har ugentligt oplevet, at medarbejderne enten giver den forkerte medicin, på et forkert tidspunkt eller slet ikke giver medicinen til beboerne. 

Det viser en rapport fra Arbejdstilsynet, som TV 2/FYN er kommet i besiddelse af. Odense Kommune lægger sig fladt ned. 

- Det er simpelthen ikke godt nok, og det må ikke ske, siger Dorthe Rokkedal, forløbschef for erhvervet hjerneskade i Odense Kommune.

Ifølge hende skal en del af forklaringen findes i ændringen af Lille Glasvejs tilbud. Tidligere var stedet nemlig et almindeligt plejecenter, men nu er det et plejecenter, som tager sig af borgere med erhvervet hjerneskade. Og det medfører øgede krav til personalet. 

- Det er jo ikke fordi, det er noget nyt for os, at der er øgede krav, så der har været planer siden 2015. Men vi må sige, at den rapport, der ligger fra Arbejdstilsynet, er yderst kritisk, så det har vi taget meget, meget seriøst, forklarer Dorthe Rokkedal. 

Wake-up call

Direktøren for Hjerneskadeforeningen kalder situationen på Lille Glasvej for riv-rav-ruskende gal. Og sådan har situationen på stedet - ifølge direktøren - været i lang tid. 

- Det er jo ikke første gang, vi hører om problemer på Lille Glasvej. Vi har mange gange hørt om problemer. Vi har også set rapporter fra dels Socialtilsynet og andre tilsyn, som har vist, at der er udfordringer, fortæller Morten Lorenzen.

quote Jeg må jo sige, at blandt andet BDO-rapporten (<em>Odense Kommunes eget tilsyn, red.</em>) og Arbejdstilsynets rapport virkelig har været et wake-up call. Og det har vi ikke været i tvivl om, at vi skulle handle på

Dorthe Rokkedal, forløbschef for erhvervet hjerneskade, Odense Kommune

På trods af flere ringende alarmklokker er det først nu, Dorthe Rokkedal selv betegner rapporteren som et "wake-up call".

- Jeg må jo sige, at blandt andet BDO-rapporten (Odense Kommunes eget tilsyn, red.) og Arbejdstilsynets rapport virkelig har været et wake-up call. Og det har vi ikke været i tvivl om, at vi skulle handle på, forklarer Dorthe Rokkedal.

Hun fortæller, at rapporten har fået kommunen til at drøfte med medarbejderne, hvor fejlene sker, og hvordan man kan undgå dem. Konkret har kommunen flyttet en skærm på Lille Glasvej fra et sted til et andet.

- Vi bruger teknologien til at sikre, at borgerne får den rette medicinering. En af de ting, som vi blandt andet har ændret på, er en simpel ting som at placere en skærm mere hensigtsmæssigt, så vi får en mere naturlig arbejdsgang, der minder medarbejderne om, hvordan de sikrer, at borgerne får den rette medicin, siger Dorthe Rokkedal.

Interview med forløbschef Dorthe Rokkedal
Fotograf: Pernille Gram

Oversigt

    Oversigt