-
Odense skal være Danmarks kreative by, og derfor er kommunen på vej med en ambitiøs kulturstrategi, der kan være med til at føre målsætningen ud i livet.
Strategien har været under udarbejdelse i knapt fire måneder, og mere end 250 enkeltpersoner og organisationer har medvirket.
Blandt bidragsyderne er kulturlivet, erhvervslivet,
uddannelsesområdet, Odense Kommune og borgere i Odense.
Strategiplanen opridser otte punkter, hvor Odense de kommende år skal sætte ind:
- Der skal etableres rum med el, vand og varme til iværksættere og
udvikles partnerskaber indenfor kunst og idrætsudvikling. - Odense skal have et \"Innovationhus\", hvor unge talenter, garvede folk
fra kreative erhverv som medie og reklame og kreative iværksættere
udfordrer hinandens viden, netværk og kompetencer. - Byens musikliv og spillesteder skal have bedre forhold, f.eks. i form af en
udbygning af Rytmeposten eller en renovering af Magasinet - Det skal være mere attraktivt for byens kulturliv og erhvervsliv at
samarbejde og udvikle nye projekter. - Der skal skabes rammer til de store pladskrævende nationale og
internationale teater- og musikoplevelser. - Odense skal udvikle nye former for begivenheder indenfor kultur og idræt. Carl Nielsen og især H.C.Andersen er stærke lokale kort, der skal udnyttes bedre.
- Rammerne for børn og unges kulturelle og kropslige
oplevelses- og udfoldelsesmuligheder skal styrkes - De internationale og flerkulturelle elementer skal styrkes i kulturpolitikken.
Odense Byråd skal behandle strategiplanen 16. juni og herefter skal de enkelte politiske udvalg i kommunen komme med forslag til konkret projekter til strategien.
Fonden Realdania, Fyns Amt og Syddansk Universitet er med i forhandlinger om forskellige samarbejdsprojekter.