Odenses kollektive trafik bliver grønnere

Fra på søndag indgår 18 hybridbusser i Odenses busflåde. De skal hjæpe til at sænke det samlede CO2-udslip fra trafikken i Odense.

Nu skal Odenses kollektive trafik være grønnere.

På søndag udskiftes i alt 40 busser med nye modeller, og 18 af de gamle dieselbusser skal erstattes af helt nye hybridbusser, der kører delvist på el.

De nye hybridbusser er en del af den aftale, som Odense Kommune har lavet med firmaet Kreolis. En aftale der giver Odense Kommune en besparelse på 14,6 mio. kr. om året.

Det blev markeret her til formiddag, da et par af de i alt 18 nye hybridbusser blev præsenteret af blandt andre Anders W. Berthelsen fra Odense Byråd.

Busserne fungerer på den måde, at de både kører på en elmotor og en dieselmotor. Gevinsterne er blandt andet lavere dieselforbrug, mindre CO2-udledning og mindre støj.

Hybridbusserne adskiller sig fra dieselbussern ved at de har både en el- og en dieselmotor. De benytter elmotoren ved lave hastigheder op til 20 kilometer i timen, samt når busserne sætter i gang fra stoppesteder og ved lyskryds. 

Med andre ord kommer de til at bruge elmotoren en stor del af tiden ved bykørsel. På grund af elmotoren larmer disse busser også væsentligt mindre.

12 af hybridbusserne er 18 meter lange ledbusser, så der er plads til flere passagerer. Ledbusserne vil primært køre på rute 41-44 til og fra Universitetet og på 31-32 mellem Seden Syd og Bolbro/Tarup.

De 22 nye busser, der ikke er hybridbusser, lever op til den meget miljøvenlige Euro 6-standard, der betyder, at de udleder mindre NOX og færre partikler end en dieseldrevet personbil.

 

 

 

 

Oversigt

    Oversigt