Økologi bliver billigere - og salget stiger

Det er især inden for kød samt frugt og grøntsager, at salget af økologi er steget. Tallene glæder fødevareminister Dan Jørgensen

Salget af økologi udgjorde sidste år 6,2 milliarder kroner, hvilket er seks procent mere end året før målt i løbende priser.

Det viser tal fra Danmarks Statistik.

Stigningerne ses især inden for kød samt frugt og grøntsager. De største varegrupper er fortsat mælk, ost og æg, der udgør 35 procent af den samlede omsætning, samt frugt og grøntsager med tilsammen 23 procent.

Målt i ton er salget steget hele otte procent, da priserne i de fleste varegrupper faldt sidste år.

Økologien modtager hvert år omkring 400 millioner kroner i støtte med henblik på at fordoble økologien i 2020.

- Derfor er jeg rigtig glad for, at danskerne igen i år lægger flere øko-varer i indkøbsvogne. Det er et imponerende øko-spring, der er sket i vores indkøbsvaner, siger fødevareminister Dan Jørgensen (S) i en pressemeddelelse.

Salgsværdien af økologiske fødevarer estimeres til 7,6 procent af det samlede salg af fødevarer i supermarkeder og varehuse i 2014 mod 7,2 procent året før.

Målt i både omsætning og mængder er økologisk kød steget med 21 procent og udgør nu 508 millioner kroner, svarende til otte procent af den samlede omsætning af økologiske varer i supermarkeder, varehuse og lignende.

Målt i mængder er salget af frugt og grøntsager steget med 21 procent, da priserne i gennemsnit faldt i 2014.

- Når danskerne har købt 43 procent mere øko-svinekød og 21 procent mere frugt og grønt, så mener jeg, at det er, fordi økologi er blevet billigere i butikkerne.

- Samt at vi for eksempel tænker mere over, hvilket liv vores koteletter har levet, og at vi ikke vil have pesticidrester i vandhanen, siger Dan Jørgensen.

Oversigt

    Oversigt