I det fynske folks tjeneste

Økonomisk risikabelt med lavere brotakster

Socialdemokratiets forslag om at sætte brotaksterne på Storebælt kraftigt ned kan i værste fald betyde, at gælden på broen aldrig kan blive betalt tilbage. Det oplyser trafikminister Flemming Hansen (K) i et svar til Folketingets Trafikudvalg.

-

/Ritzau/
Socialdemokratiets forslag om at sætte brotaksterne på Storebælt kraftigt ned kan i værste fald betyde, at gælden på broen aldrig kan blive betalt tilbage. Det oplyser trafikminister Flemming Hansen (K) i et svar til Folketingets Trafikudvalg om Socialdemokraternes forslag om at skære 30 til 40 procent af brotaksterne.


I svaret vurderer Sund & Bælt, at en 30 procent lavere brotakst vil øge den nuværende gæld på omkring 37 milliarder kroner til omkring 63 milliarder kroner i 2030. Samtidig vil gælden først være betalt tilbage om 55 til 60 år mod i 2027 som forventet nu.


Men selv små ændringer i renterne og trafikken kan betyde en \"stor risiko for, at gælden aldrig vil kunne betales tilbage\", skriver ministeren.

Ved du noget? Så send os et tip