I det fynske folks tjeneste

Ombudsmand går ind i nødopkaldssag

Folketingets Ombudsmand har besluttet at gå ind i sagen om de svigtende nødkald.

Det fortæller TV 2/Nyhederne.
- Det er vigtigt, at de nødkaldsapparater som ældre borgere får udleveret virker efter hensigten. Derfor vil vi nu have belyst, hvad landets kommuner og Social- og Integrationsministeriet vil gøre for at sikre sig, at nødkaldssystemerne virker, siger kontorchef Bente Mundt fra Folketingets Ombudsmand.

Ombudsmandens beslutning om at gå ind nødkaldssagen sker, efter TV 2 Nyhederne i søndags kunne afsløre 26 sager fra sidste år, hvor ældre og svage borgere oplevede at trykke forgæves efter hjælp på deres nødkaldsknapper.

En af sagerne var fra Assens Kommune. Her tog hjemmeplejen fejl af bynavnet, da en ældre kvinde brugte sit nødkald. Kvinden var faldet og havde brækket lårbensknoglen. Hun endte med at vente på hjælp i mere end fem timer på gulvet i sit eget opkast og afføring, før hun blev fundet og indlagt.

Ved du noget? Så send os et tip