I det fynske folks tjeneste

DSB forventer normal drift klokken 10, men ulykke giver udfordringer over hele landet

DSB opfordrer til, at man orienterer sig på DSB's hjemmeside samt Rejseplanen.dk.

I samarbejde med TV2.dk

Tidligst torsdag klokken 10 vil der igen køre tog mellem Korsør og Nyborg efter en alvorlig togulykke onsdag, der kostede seks mennesker livet. Foto: Mads Claus Rasmussen / Ritzau Scanpix

Der har ikke kørt tog over Storebæltsbroen, siden lyntog 210 forulykkede cirka klokken 07.35 onsdag morgen, da det blev ramt af en trailer fra et godstog.

Seks personer omkom og 16 personer blev kvæstet.

Siden ulykken har Havarikommissionen arbejdet på ulykkesstedet for at bistå opklaringsarbejdet og for at komme med anbefalinger til at sikre, at det ikke kan ske igen.

Der er derfor blevet arbejdet på skinnerne på lavbroen over Storebælt, og der har været dykkere i vandet for at lede efter vragdele.

DSB oplyste onsdag aften, at man tidligst forventede at have normalt drift klokken 10.00 torsdag. Indtil da skal passagerer med togbus mellem Nyborg og Korsør. Den prognose ser ud til at holde:

- Banedanmark arbejder med at klargøre spor og køreledninger, så man her fra klokken 10.00 til formiddag igen kan køre tog mellem Nyborg og Korsør. Men indtil klokken 10.00, vil der forsat køre busser i pendulfart på strækningen, siger informationschef hos DSB, Tony Bispeskov.

 

Læs også Politiet bekræfter: Seks dræbte og 16 sårede i togulykke

 

Ændringer på DSB’s landsdækkende tog

Onsdag gav ulykken udfordringer på vejbanerne over Storebælt, hvor der var lange køer, fordi hastigheden var sat ned til 50 kilometer i timen.

Men også på togstationer på hver side af bæltet var der mange mennesker og fyldte tog og togbusser.

Det må man også forvente torsdag, siger Tony Bispeskov:

- Til dem der skal krydse Storebælt for at komme på arbejde eller i skole er vores råd, at de skal tage noget tidligere afsted. Det tager simpelthen længere tid at komme frem, da man skal skifte over til togbus.

Banedanmark har givet en prognose, der siger, at DSB vil kunne køre normal drift fra klokken 10.00, og det er fortsat, hvad DSB arbejder efter:

- Banedanmark gav os den prognose onsdag aften, og det betyder, at vi indretter os efter det. Men det er selvfølgelig først i det øjeblik, at Banedanmark siger, at køreledningerne hænger, som de skal, at vi kan sætte togene i gang igen. Ikke et sekund før, siger Tony Bispeskov.

 

Læs også Banedanmark: Vinden gav ikke anledning til begrænsninger for togdrift

 

Tony Bispeskov oplyser, at ændringerne over Storebælt også giver udfordringer på virksomhedens andre landsdækkende tog. Herunder Intercity og Intercity Lyntog. Han opfordrer derfor til, at man orienterer sig på DSB’s hjemmeside samt Rejseplanen.dk.

Kort før klokken 19.30 gik Banedanmark og politiet i gang med at bugsere godstoget væk fra stoppestedet kort efter broen. Og lige efter 21.30 flyttede man lyntoget. Begge togsæt blev kørt til et afspærret og afskærmet område ved Nyborg, hvor de vil blive yderligere undersøgt, oplyste Fyns Politi.

Ulykken blev den værste togulykke i Danmark i mere end 30 år.

Læs om nogle af de værste togulykker her

 * 7. november 2002 bliver en person dræbt, og fem personer kvæstet, da to S-tog støder sammen på Holte Station.

 * 2. marts 2000 omkommer to lokomotivførere og en passager, da to regionaltog støder sammen ved den nedlagte station i Kølkær mellem Herning og Brande.

 * 1. maj 1997 støder to lokaltog på Helsingør-Hornbæk-Gilleleje Banen sammen ved Firhøj sydøst for Gilleleje. To mennesker bliver dræbt, og omkring 20 kvæstes.

 * 18. januar 1993 støder et regionaltog sammen med et rangerende godstog en halv kilometer syd for Næstved Stadion. En passager og en DSB-funktionær bliver dræbt, og fire passagerer kvæstet.

 * 28. december 1992 bliver en lokomotivfører dræbt, og to passagerer bliver lettere kvæstet, da nattoget fra Frederikshavn til København afspores i et sporskifte ved indkørslen til Roskilde Station.

 * 19. august 1991 bliver en 25-årig mand dræbt, og 70 personer kommer til skade, da et linje B-tog mod Holte på Dybbølsbro Station kolliderer med et linje C-tog mod Klampenborg.

 * 25. april 1988 bliver otte mennesker dræbt, og 72 kvæstes ved en togulykke i Sorø, hvor et tog med høj hastighed kører af sporet.

 * 11. marts 1986 braser et godstog på vej fra København til Roskilde gennem blindsporets stopbom ved Hvidovre Station og styrter ned på Hvidovrevej. En person bliver dræbt.

 * 9. september 1983 kører et passagertog fra Frederikssund mod et modkørende materieltog ved Stenløse på Sjælland. Tre mennesker bliver dræbt, og 22 kvæstes.

 * 7. september 1973 kører et S-tog fra Hillerød ind i et holdende tog ved indkørslen til Østerport Station. To bliver dræbt, og 23 kvæstet.

 * 24. marts 1971 støder et S-tog sammen med løbske godsvogne mellem Birkerød og Allerød, hvorved en person bliver dræbt, og fem såret.

 * 10. august 1967 kører lyntoget "Nordjyden" op i det holdende lyntog "Sydvestjyden" uden for Odense. 11 bliver dræbt, og 47 kvæstet.

Kilder: Ritzau, DSB