Viktor Axelsen vandt søndag VM i badminton, men en anden vinder kan vise sig at være dansk turisme - i hvert fald når det gælder om at trække kinesere til Danmark.
Den fynske sportsstjerne er om kort tid med i et reklamefremstød rettet mod Kinas største sociale medie, Sana Weibo.
- Det er jo perfekt timing for os, at vi skal til at lave en kampagne med ham i Kina, siger kommunikationschefen i Udvikling Fyn, Rasmus Hessum Hansen, til TV 2.
Taler flydende kinesisk
Viktor Axelsen medvirker i en række endnu ikke offentliggjorte film, hvori det blandt andet fremgår, at han taler stort set flydende kinesisk – og at hans yndlingseventyr er H.C. Andersens ’Den Grimme Ælling’.
Kina har en stadig større middelklasse, som har råd til at rejse til udlandet. I 2010 rejste 57 millioner kinesere ud - i 2015 var tallet 120 millioner.
Vi prøver at få lidt flere kinesere til Odense og åbne deres øjne for, hvad vi kan tilbyde. Det er jo også det, jeg gerne vil bruge sproget til.
Kineserne stod for 220.000 overnatninger sidste år her i landet - håbet er at nå op på 308.000 næste år.
- De er interesserede i mad og kultur, men også i at shoppe og opleve byer, så de er interessante i den forstand, at de har et højt døgnforbrug, når de er her, fortæller Rasmus Hessum Hansen.
Hedder Ansailong i Kina
Det er ikke tilfældigt, at det netop er Viktor Axelsen, som skal lokke kineserne til hjembyen Odense.
I Kina er den danske badmintonstjerne så populær, at han har fået sit eget kinesiske navn, Ansailong - der kan oversættes til den rolige, konkurrencemindede drage.
- Jeg har ikke mødt en kineser, som ikke kender Viktor. Når man nævner Ansailong, siger de: "Ja, ja, det er ham den flotte fyr, der spiller rigtig godt badminton", fortæller Xiaowei Lui Lolk, der er marketing manager i Udvikling Fyn.
Sidste år besøgte 15.000 kinesere Odense, og allerede i år har 40 procent flere kinesere besøgt byen sammenlignet med samme periode sidste år.
- Jeg vil række ud til kineserne
Det tal skal altså nu blive endnu højere med hjælp fra den 23-årige fynske badmintonstjerne.
- Vi prøver at få lidt flere kinesere til Odense og åbne deres øjne for, hvad vi kan tilbyde i Odense. Så det er fedt, og det er jo også det, jeg gerne vil bruge sproget til. Det er også derfor, jeg har lært det. For at kunne række ud til kineserne, forklarer Viktor Axelsen.
I Odense er man naturligvis godt tilfreds med kampagnemodellens nye titel.
- At vi har en verdensmester til at promovere os, er jo heldigt og helt fantastisk, lyder det fra Rasmus Hessum Hansen.
De i alt fem videoer bliver lagt ud på det sociale medie Sana Weibo i september, og folkene bag regner med, at de vil få 25 millioner visninger.