I det fynske folks tjeneste

Lokofører: - Sikkerheden er nærmest ikkeeksisterende

Stationsovergange på ni fynske togstationer kan være livsfarlige. På landsplan er det 78. Efter dødsulykker beder transportministeren nu om en redegørelse fra Banedanmark.

Foto: TV 2 Nyhederne

I samarbejde med TV2.dk

Transportminister Ole Birk Olesen har nu bedt om en redegørelse fra Banedanmark, efter to unge mænd er dræbt af tog på stationer indenfor de seneste 14 dage.

Begge blev ramt af tog, da de krydsede stationsovergange fra en perron til en anden.

Den ene af de unge mænd, 17-årige Anders Frederiksen, blev dræbt på stationen i Bred på Fyn den 28. juli. Sammen med to kammerater var han på vej over sporet, da advarselslyset begyndte at blinke og advarslen ’Gå ikke over sporet, der kommer tog’ lød over højtalerne. Et øjeblik efter kom et gennemkørende tog med 170 kilometer i timen.

Den dræbtes kammerat Henrik Larsen var nået over sporet, da toget kom. Han fortæller, at Anders Frederiksen ikke var nået helt ud på skinnerne, men blev ramt af toget, fik sit ene ben revet af og blev kastet ind mod en stolpe på stationen.

- Så så vi ham ligge der, fortæller Henrik Larsen.

Læs også Forældre til togdræbt 17-årig: - Det må ikke ske igen

Anlæg fra en anden tid

Ulykker som denne er en stor og konstant risiko på disse stationsovergange, siger lokoførerne.

- Sikkerheden er nærmest ikkeeksisterende. Nogle steder er der lys og lyd, men der er mange, der ikke respekterer det. Det er anlæg, der er skabt for mange år siden. De svarer ikke til den moderne tilgang, der er til at benytte banen i dag med høretelefoner i ørene og fokus på alt mulig andet, end hvor farligt det er at krydse et jernbanespor, siger Jakob Haagaard Bro, der er fællestillidsmand for lokoførerne hos Arriva.

På alle større togstationer i Danmark går passagerne til og fra perronerne ad tunneler eller broer. Men på 78 mindre togstationer sker det via stationsovergange. På 60 af disse stationer er overgangene forsynet med et advarselssystem, mens de sidste 18 stationer ikke har advarselssystemer. Til gengæld må togene kun køre gennem disse stationer med nedsat hastighed.

'Nærved situationer'

Ifølge lokoførerne er der mange flere farlige situationer på disse stationer, end offentligheden nogensinde hører om:

- Vi oplever mest nærved-situationer. Der hvor det er tæt på, men som ikke får mediernes fokus, fordi der ikke sker noget. Folk der løber over sporet til toget i sidste øjeblik. Det er folk, der har løst billet og kun har fokus på at komme over til toget. Så sker der det, at man er meget tæt på at blive ramt af et andet tog, som man ikke har fokus på, fortæller fællestillidsmand Jakob Haagaard Bro.

Det er anlæg, der er skabt for mange år siden. De svarer ikke til den moderne tilgang, der er til at benytte banen i dag

 Jakob Haagaard Bro, fællestillidsmand for lokoførerne hos Arriva

Hos Bane Danmark er man meget berørt over ulykkerne, men fastholder samtidig, at tog generelt set stadigvæk er en meget sikker transportform.

- Vi er jo rigtigt, rigtigt kede af det. Men hvis der er noget som helst at sige, så er det, at jernbanen er meget sikker. Jeg kan kun appellere til, at når man færdes i nærheden af jernbanen, så holder man øje med de advarsler der er, siger Martin Harrow, der er chef for kvalitet og sikkerhed hos Bane Danmark.

'Det må ikke ske igen'

For Anders Frederiksens efterladte familie er det vigtigt at få gjort opmærksom på faren ved stationsovergangene:

- Vi fik et chok. Det må ikke ske igen. Det skal stoppes. Der skal noget mere sikkerhed på, siger hans mor, serviceassistent Christina Berlin Rasmussen.

I samarbejde med TV2.dk