I det fynske folks tjeneste

Nyt forbud: Slut med vindmølletransporter i myldretiden

Fra søndag må særtransporter på over 50 meter ikke længere køre fra Hadsten til Kolding og fra Kolding til Odense i myldretiden.

I samarbejde med TV SYD

De fleste bilister kender det. Folk har prøvet at sidde fast i trafikken på E45, når de var på vej til arbejde. En stor og langsom vindmølletransport har holdt trafikken tilbage.

Men fra i dag bliver der lavet om på det. Regeringen har nemlig vedtaget et forbud mod de såkaldte særtransporter med en længde på over 50 meter.

Læs også Vognmand: Afgørende hvornår nyt motorvejsspor kommer

I en forsøgsperiode på tre år må de ikke længere køre på motorvejsstrækningen E45 fra Hadsten til Kolding og E20 fra Kolding til Odense i myldretiden både morgen og eftermiddag

Det er et forbud, som vækker glæde blandt flere politikere på Christiansborg. Transportordfører for Dansk Folkeparti, Kim Christiansen, er en af dem, der har deltaget meget i debatten om særtransporterne. Også han er glad for det nye forbud.

- Det giver ikke nogen mening, at vi skal have de her særtransporter lige i den værste myldretid, så jeg synes, at det er et rigtig godt initiativ fra ministerens side, at det nu er blevet forbudt, siger Kim Christiansen.

FDM er glade for forbud

Det er ikke kun på Christiansborg, at forbuddet vækker glæde. Hos bilisternes interesseorganisation FDM har de store vindmølletransporter på E45 også fyldt meget. 

Dennis Lange, juridisk konsulent i FDM, er meget tilfreds med beslutningen om, at vindmølletransporterne nu ikke længere må køre i myldretiden. 

Læs også 2022: Motorvej på Vestfyn er tidligst udbygget om fire år

Nyheden vækker dog ikke begejstring alle steder. Direktør i Vindmølleindustrien, Jan Hylleberg, forudser, at det bliver sværere for vindmøllebranchen, når forbuddet træder i kraft den 1. oktober. 

- Det er helt klart en påvirkning af økonomien i vind i den forkerte retning. Vi anerkender, at der er en trængselsproblematik på den østjyske motorvej. Det prøver vi så vidt muligt allerede i dag at planlægge os ud af, og det er derfor, vi hellere havde set en dialogbaseret løsning, hvor man samtidig kigger på, hvordan man kan udvide den østjyske motorvej. Spærretiderne er vi kede af, fordi det giver begrænsninger på de transporter, som er nødvendige, siger Jan Hylleberg.