I det fynske folks tjeneste

Pas og kørekort giver lange køer og pressede medarbejdere

Medarbejderne på de nye borgerservicecentre er pressede efter at kommunerne har overtaget opgaven med at udstede kørekort og pas.

Nye opgaver som pas og kørekort giver pres på de nye borgerservicecentre

Ikke medarbejdere nok

Det giver lange køer ved skrankerne og forklaringen er, at der ikke er fulgt nok penge med de nye opgaver, så der ikke er blevet ansat tilstrækkeligt med medarbejdere.

- Vi har fået penge til at ansætte fire nye medarbejdere, men med de opgaver vi skal løse vil jeg vurdere, at vi skulle have haft penge til at ansætte otte eller ti medarbejdere, siger Hanne Sørud, der er Borgerservicechef i Odense Kommune.

Ventetiden steget

Tanken bag de nye borgerservicecentre er, at der skal være én samlet indgang til det offentlige. Her kan man stort set få klaret alle sine ærinder på rådhuset på en gang. Og altså også nye pas eller kørekort.

De nye borgerservicecentre er en central del af kommunalreformen. Men for borgerne er det indtil videre svært at få øje på fordelene når passet eller kørekortet skal fornys.

- Borgerne oplever, at ventetiden er steget, for vi har kun dem vi har til at klare opgaverne, siger Hanne Sørud.

Kommunernes Landsforening skal nu se på, hvad der kan gøres for at løse problemet, der ikke kun er til stede i Odense, men også kan opleves i resten af Danmark.