Pendlere skal have cykel på sms

I nyt forsøg i Odense kan pendlere reservere en cykel, som står klar, når de kommer frem med toget.

Cykler bliver det nyeste middel i kampen for at få danskerne ud af bilerne og over i busserne og togene.

Som det første sted i Danmark vil pendlere med endestation i Odense fremover få deres egne pendlercykler, der kan transportere dem fra stationen og videre frem til deres endemål.

I næste måned begynder det første forsøg med cyklerne, og bliver det godt, tror både Odense Kommune og DSB på, at pendlercykler fremover kan blive virkelighed i en række store stationsbyer i Danmark.

- Vi ved, at vi skal have flere over i den kollektive trafik, og at vi skal have flere til at cykle eller spadsere fremfor at bruge egen bil. Det er nødvendigt, hvis vi skal nå vores klimamål og fjerne gennemkørende biler fra bykernerne, og så er det både sundere og billigere, siger Jan Boye (K), der by- og kulturrådmand i Odense.

Byen kører også lige nu et forsøg med busbilletter til 10 kroner for at få flere til at droppe bilen, og i februar vil kommunen opstille pendlercykler ved banegården og tre andre togstationer i byen.

Pendlere kan i forvejen reservere en cykel over internettet for op til tre måneder ad gangen, og når de kommer frem, frigives cyklen ved hjælp af en sms.

DSB har hidtil koncentreret sig om bedre cykelforhold for togpassagerer i København, særligt på S-togsnettet, men er åben for forsøg med cykler i en række andre storbyer i Danmark.

- Vi ved godt, at alle kunder har brug for at komme fra dør til dør og ikke kun fra station til station, så det at få fundet nogle sammenhængende løsninger, så man også kan komme det sidste stykke, ser vi som en klar fordel for den kollektive trafik, siger underdirektør og chef for forretningsudvikling i DSB, Claus Klitholm.

Oversigt

    Oversigt