I det fynske folks tjeneste

Personlighedstest boomer blandt nye medarbejdere

Nye potentielle medarbejdere skal i stigende grad gennem en personlighedstest, når de skal have nyt job.

Chefer og almindelige ansatte bliver i højere grad mødt med testskemaer. Det er gået for vidt, lyder kritikken

Arbejdsgivernes ønske om at kende kommende medarbejderes personlighed bliver større og større, hvor man tidligere gik mere op i faglighed i form af formelle uddannelser, eksamenskarakterer og erfaring. Det skriver Jyllands-Posten.

For 13 år siden gennemgik mindre end hver femte person, der blev rekrutteret til et chefjob eller en stilling som specialist, en personlighedstest.

Nu møder cirka hver anden nye person i en nøglestilling et skema med spørgsmål om, hvor glade de er for at tale i forsamlinger, eller om de går op i små detaljer eller tænker i helhedsløsninger.

Det viser en ny undersøgelse foretaget af organisationen Lederne blandt 1030 af dens godt 100.000 medlemmer.

Selv kandidater til job som helt almindelige, menige medarbejdere bliver i højere grad stillet over for spørgsmål af personlig karakter.

Signe Tønnesen Bergmann, chefkonsulent i Lederne og bestyrelsesmedlem i Videnscenter for Professionel Personvurdering, mener, at stigningen i antallet af personlighedstest generelt er positiv.

Det er for hende et tegn på, at virksomhederne arbejder mere systematisk for at finde de rette folk til jobbene.

Organisationspsykolog Karen Schultz stiller sig kritisk over for den udbredte brug af personlighedstest. Hun forklarer, at testene i dag bliver brugt langt ud over det oprindelige formål.

- Man har taget et redskab, som blev opfundet til særligt krævende stillinger og bruger det nu på Gud og hvermand, siger Karen Schultz til Jyllands-Posten.

Ved du noget? Så send os et tip