I det fynske folks tjeneste

Pirater tilsat livemusik i Odense Koncerthus

I de næste par dage er Odense Koncerthus omdannet til en biografsal. Symfoniorkestret viser nemlig storfilmen Pirates of the Caribbean, men musikken er pillet af filmen. Den kommer i stedet fra Odense Symfoniorkester, der satser på at det kommer til at lyde langt bedre end i biografen.

01:51

Odense Symfoniorkester lægger livmusik til Jack Sparrow og de andre filmfiguerer, når Odense Koncerthus viser filmen Pirates of the Caribbean.

1 af 2

Solobasunist Robert Holmsted er ved at øve sig på musikken til en dramatisk filmscene.

- Det er ret vigtigt, at den sidder lige i skabet, siger han.

Det handler om knivskarp præcision, så Odense Symfoniorkesters 70 musikere og dirigenten David Firman er udstyret med specielle tidskoder og kliklyde i deres hovedtelefoner.

- Så alle de kampscener, kyssescener og hvor der bliver stukket med et sværd, alle sådan nogle ting. Der er det vigtigt, at vi ikke kommer for tidligt eller for sent i forhold til det, siger Robert Holmsted.

Unik lydoplevelse

I de kommende dage kan man se Disneys sørøverfilm Pirates of the Caribbean i Odense Koncerthus, og ifølge orkesterchef Jesper Rosenkilde kan publikum godt glæde sig:

- De får en lydoplevelse som selv det mest avancerede Dolby Surround system ikke kan hamle op med. Det er jo livemusik der bliver spillet til, så det kan ikke opleves nogen andre steder, det kan ikke lade sig gøre, siger han.

- Jeg synes, det er fedt, for det er en mere computeragtig lyd, de får på film, og her får de den ægte vare, siger Robert Holmsted.

Reach out strategi

Filmkoncerterne er et led i symfoniorkestrets reach out strategi, hvor de prøver at komme i kontakt med nye publikumsgrupper.

- Vi prøver nogle gange at twiste nogle af koncerterne, hvor vi prøver at give dem et andet indhold, som måske appellerer til et nyt publikum, så folk kan komme ind og opleve, hvad sådan et orkester kan. Og så kunne det jo være, de fik lyst til at høre en af vores andre koncerter også, siger Jesper Rosenkilde.

- Jeg ser især meget frem til at mærke publikums reaktion, må jeg sige. Om de følger med og selvfølgelig reaktionen bagefter, siger Robert Holmsted.