I det fynske folks tjeneste

Politiet: Motorvej er opgivet

Politiet i Middelfart har opgivet at kontrollere hastigheden på den vestfynske del af motorvejen. Både trafikmængderne og hastigheden er steget så voldsomt, at det i dag er for farligt at patruljere på motorvejen.

Motorvejen hårdt plaget af ulykker og fartbøller

Politiet i Middelfart har opgivet at kontrollere hastigheden på den vestfynske del af motorvejen. Både trafikmængderne og hastigheden er steget så voldsomt, at det i dag er for farligt at patruljere på motorvejen.

Siden åbningen af Storebæltbroen for 2½ år siden, er trafikken steget betydeligt på den fynske motorvej. Især på Vestfyn er antallet af biler vokset, da mange bilister pendler mellem Odense og Trekantsområdet. Siden 1989 er trafikken på Lillebæltsbroen fordoblet, så der i dag kører omkring 43.000 biler i døgnet.

Samtidig er antallet af ulykker på Vestfyn også steget, viser tal fra Vejdirektoratet. På strækningen mellem motorvejsafkørslerne Aarup og Ejby, sker der nu dobbelt så mange uheld, som der sker på resten af den fynske motorvej.

Og det hænger ifølge politiet ikke kun sammen med den stærkt forøgede trafikmængde:

"Hastighedsgrænsen på 110 km/t bliver overhovedet ikke respekteret. At patruljere på motorvejen, er at arbejde med livet som indsats, så det er vi holdt op med", siger Johannes Gregersen fra Middelfart Politi.

Derfor så Johannes Gregersen gerne, at forsøget med kontrolleret hastighedsovervågning blev udvidet til også at omfatte motorveje.

I øjeblikket overvejer Folketingets trafikudvalg om forsøget med fotokontrol skal nedlægges, eller om det skal udvides til hele landet og omfatte motorveje.

Ved du noget? Så send os et tip