Politiet siger farvel til amerikanske Ford og satser tysk i stedet for.
Betjentene får nye køretøjer og skal de næste to til fire år sætte sig bag rattet i VW Passat Variant og Mercedes C-klasse.
Indsatsledere skal køre VW T5, mens politiets såkaldte sagsbehandlerbiler vil være VW Golf, VW Polo og Mercedes B-klasse.
- Politiet har valgt biler og motorcykler på baggrund af de samlede omkostninger og køretøjernes miljøklasse, siger afdelingschef i Rigspolitiets koncernservice, Bettina Jensen.
- Vi har i vurderingen lagt vægt på anskaffelsesprisen på køretøjet samt brændstofforbruget og serviceomkostningerne i køretøjets levetid, og vi har tænkt miljøhensyn ind i vurderingen, siger hun i en pressemeddelelse.
Det betyder, at der blandt politiets kommende tjenestekøretøjer godt kan være modeller, der er dyrere end de konkurrerende mærker, når man ser på købsprisen alene.
Men med lave brændstof- og serviceudgifter kan den pågældende model alligevel ende med at stå stærkest, når det gælder det samlede omkostningsniveau.
Ifølge Bettina Jensen er det især på politiets patrulje- og sagsbehandlerbiler, at der fremover bliver opnået store brændstofbesparelser som følge af de valgte modeller.
De valgte køretøjstyper forventes at blive leveret til landets politikredse fra april 2013.