I det fynske folks tjeneste

Pralereklame forarger: Brug pengene på velfærd i stedet

En selvrosende reklame for Nyborg Kommunes arbejde med sociale medier i magasinet "Ud & Se" har skabt debat på Facebook.

1 af 2

"Vi er teamet bag Nyborg Kommunes sociale medier". "Vi har en suveræn 1. plads i Region Syddanmark målt på følgere på Facebook".

Sådan skriver Nyborg Kommune i annoncen over et foto af de fire medarbejdere i kommunen, der via de sociale medier fortæller om livet i Nyborg Kommune. 

I reklamen takker kommunen alle sine følgere og opfordrer brugerne til at invitere flere brugere til at følge Nyborg Kommune på Facebook.

Annoncen er ikke faldet i god jord hos alle Facebook-brugere.

Læs også Nul gæld i Nyborg: Nu skal der alligevel findes 200 millioner

- Det lyder grangiveligt som kernevelfærd. Lønnen til personerne på billedet kan man passende finde i ældreplejen, de er for svage til at brokke sig alligevel, lyder det sarkastisk fra Martin Kofoed.

- Wow er i sikre på at i er nok til at lave ingenting? Den opgave kunne med lethed overleveres til de forskellige indstitutioner i kommunen, så de selv lagde noget op engang imellem, og vupti så var 3 medarbejdere sparet og man kunne istedet for ansætte f.eks 3 pædagoger, skriver Jens Beck Madsen.

I alt har opslaget mandag formiddag fået 466 kommentarer, men langt de fleste kommentarer er skrevet for at deltage i konkurrencen om den iPad kommunen udlodder under opslaget, hvor reklamen fra "Ud & Se" bliver vist. 

Men mange tager dog også stilling til budskabet i opslaget og her er mange kritiske.

- Sikke mange penge I har. Godt I bruger dem på vigtige ting som at blæse i egen trompet, skriver Lars Andersen.

- Hele fire personer til at styre de sociale medier - hold da op !. Der må være penge nok i kassen, har Christian Pein skrevet i kommentarfeltet.

Men der er også Facebook-brugere, som er glade for at Nyborg Kommune har ansat fire medarbejdere til at betjene de sociale medier.

- På en velfortjent 1. plads. Det er et virkelig godt stykke formidlingsarbejde i bringer alle os i Nyborg Kommune. Grundet jer føler jeg mig opdateret på hvad der sker, hvorfor det sker og hvordan det foregik hvis ikke jeg selv nåede at være med. Tusind tak, lyder det fra Sara Bruun Jørgensen.

I følge kommunaldirektør i Nyborg Kommune, Lars Svenningsen, har kommunen købt to helsides annoncer i "Ud og Se" til 45.500 kroner. Han mener ikke, at annoncen er problematisk. 

- Målet med annoncen har været at skabe opmærksomhed om livet i Nyborg Kommune og få flere til at følge os på Facebook. Hvis vi bare kan få én ny borger til at flytte til kommunen, er pengene hentet ind igen, siger Lars Svenningsen. 

 

Læs også Bredt budgetforlig i Nyborg: Bruger flere penge på service og anlæg