I det fynske folks tjeneste

Rådmand om alkoholiker i praktik på værtshus: - Det må ikke ske igen

Inden Jan Evers kom i et behandlingsforløb, drak han omkring 30 øl om dagen. Selv om han tidligere har været stoppet helt med alkoholmisbruget, er han begyndt at drikke igen og drikker omkring seks øl dagen, fortæller han. Foto: Flemming Ellegard

Jan Evers er alkoholiker, men Odense Kommune sendte ham alligevel i et 13 uger langt udviklingsforløb på et værtshus. Rådmand kalder det "imod sund fornuft," og har bestilt en redegørelse.

En alkoholiker, der skal lange fadøl over disken på et værtshus.

Det lyder ikke umiddelbart som den smarteste ordning, men det var ikke desto mindre den situation, 49-årige Jan Evers blev sat i, da Odense Kommune sendte ham i virksomhedspraktik. 

Jan Evers havde været på kontakthjælp i ti år, men efter et behandlingsforløb for sit alkoholmisbrug stoppede han med at drikke og i håb om at få ham ud på arbejdsmarkedet igen, sendte jobcentret i Odense ham på et 13 uger langt udviklingsforløb på værtshuset Corner. 

- Hvordan skal jeg stoppe mit alkoholforbrug, når de sender mig på et værtshus, spørger Jan Evers undrende. 

Rådmand for Beskæftigelses- og Socialforvaltningen, Steen Møller (K), hørte om sagen mandag, da TV 2/FYN bragte historien. 

- Jeg bliver rigtig ærgerlig, for det er stik imod det, vi politisk har vedtaget. Det er sund fornuft, at man ikke sætter en alkoholiker til at servere øl på et værtshus. Specielt når det er den samme forvaltning, der har ansvaret for at få vedkommende ud af sit alkoholmisbrug. Sådan noget her er så oplagt, at det ikke må ske igen, siger han. 

Læs også Alkoholiker sendt i praktik – på værtshus

Systemfejl eller menneskelig fejl? 

Nu har Steen Møller bestilt en redegørelse, så Beskæftigelses- og Socialudvalget kan finde ud af, hvad der er gået galt i denne sag.

- Det håber jeg, redegørelsen giver et svar på, så vi finder ud af, om det er en systemfejl eller det er en enkelt menneskelig fejl, som selvfølgelig ikke må ske, fortæller han. 

Selvom der kan være tale om en medarbejder, der har begået en fejl, mener Steen Møller ikke, at de ansatte i forvaltningen ikke tager deres opgave alvorligt.

- Jeg kan ikke forestille mig, at der ikke er medarbejdere, der hver eneste dag gør alt, hvad de overhovedet kan. Men fejl sker selvfølgelig i så store systemer. Der er mere end 20.000 borgere, som vi hjælper hvert eneste år, men det er dels en personsag, og derfor har jeg ikke mulighed for at udtale mig om det, siger Steen Møller. 

Behov for flere ressourcer

Hvis der er tale om en systemfejl og ikke en menneskelig fejl, vil Steen Møller diskutere med udvalget, om der skal nye regler på bordet, men præcis hvilke konsekvenser sagen kan få, kan han ikke udtale sig om endnu. 

Tim Vermund, byrådsmedlem for Socialdemokraterne i Odense Kommune, mener, at sagen lugter af en menneskelig fejl, og at det kalder på flere ressourcer, så der bliver mere tid til at tale med den enkelte borger.  (A).

- Jeg tror ikke på, at folk begår fejl med vilje. Det gør de, fordi de enten er pressede til det eller er i nogle situationer, hvor de ikke har mulighed for at udføre deres arbejde ordenligt. Så vi må jo se indad, når der opstår sådan nogle fejl. Det handler om ressourcer, og det handler om ledelse, og det handler om, at vi skal behandle mennesker som mennesker, siger han.

Se hele interviewet med Steen Møller herunder: 

03:18

Steen Møller, Beskæftigelsesrådmand, Odense, Kons.

Luk video

Ved du noget? Så send os et tip

FYN NU