I det fynske folks tjeneste

Rapport: IC4-tog kan bremse uden problemer

I efteråret 2011 havde togpassagerer i Høje Tåstrup ved København og i Marslev på Fyn nogle ubehagelige oplevelser. Bremserne på de nye IC4-tog virkede ikke, som de skulle.

Ny rapport konkluderer, at bremsesystemerne på de udskældte IC4-tog, ser ud til at virke, som de skal.

I efteråret 2011 havde togpassagerer i Høje Tåstrup ved København og i Marslev på Fyn nogle ubehagelige oplevelser. Bremserne på de nye IC4-tog virkede ikke, som de skulle.

Men det er ikke IC4-togene, der har specielle problemer, viser en ny rapport, som DR har fået fat i. Den fremlægges først senere onsdag.

Der skete ikke nogen ulykker i de to tilfælde, men risikoen for, at togenes bremser ville svigte på et tidspunkt, hvor det kunne få fatale konsekvenser, gjorde, at alle togene den 15. november blev taget af skinnerne på ubestemt tid.

Men onsdag eftermiddag konkluderer en ny rapport fra Danmarks Tekniske Universitet (DTU) altså, at bremserne virker, som de skal. Togene har siden bremsesvigtene holdt stille for at afklare, hvad der var årsag til problemerne.

Ifølge rapporten skyldes de to tilfælde med svigtende bremser novembers vintervejr og løvfald på skinnerne. Og det er noget, der kan påvirke bremserne på alle typer, lyder det.

DR skriver, at partierne bag forliget om IC4-togene mødes onsdag for at drøfte de omdiskuterede togs fremtid. Til mødet vil forskerne bag rapporten fremlægge deres resultater.

Men selv hvis rapporten konkluderer, at togene kan vende tilbage til de danske togbaner, betyder det ikke, at de udskældte IC4-tog er færdige med at koste penge.

Før jul vurderede rådgivningsfirmaet Atkins, at det vil koste mellem 400 og 800 millioner kroner at få IC4-togene i drift igen.

Ved du noget? Så send os et tip