Regeringen udskyder timemodellen

Projekter for over 21 milliarder i Togfonden sendes til hjørne på ubestemt tid.

Regeringen vil udskyde langt de fleste projekter i Togfonden på ubestemt tid. Det gælder blandt andet den såkaldte timemodel, som skulle sikre, at der blot ville være én times rejsetid mellem landets største byer. Det oplyser DR Nyheder.

Partierne bag Togfonden havde ellers afsat 28,5 milliarder kroner til jernbaneinvesteringer, men regeringen lægger ifølge et notat fra Finansministeriet op til at skære godt 21 milliarder væk, og dermed bliver timemodellen indtil videre lagt i graven.

Venstre - og dermed regeringen - er ikke med i forliget, som blev indgået af den daværende SRSF-regering samt Enhedslisten og Dansk Folkeparti i 2014. Der blev det aftalt, at Togfonden skal finansieres via en øget beskatning af olien i Nordsøen, men beregninger fra regeringen har vist, at finansieringen ikke hænger sammen. Det skyldes især faldende oliepriser.

- Hele fonden ligger efter min mening i ruiner, siger finansminister Claus Hjort Frederiksen (V) til DR Nyheder.

Og nu lægger regeringen altså op til at udskyde eller droppe de tiltag i Togfonden, der skulle sikre én times rejsetid mellem de store byer, København-Odense, Odense-Aarhus og Aarhus-Aalborg.

- Sådan er risikoen jo, når man siger, at en bestemt skat skal finansiere nogle bestemte udgifter. Det er der, at hele fejlkonstruktionen i Togfonden ligger. Når man hæfter det op på noget så usikkert som olieprisen, og hvad man kan få af indtægter, så havner man jo i den her situation, når indtægterne falder, siger Claus Hjort Frederiksen.

Men det er ikke den eneste grund til, at finansministeren vil skære. Regeringen bruger for mange penge på offentlige anlæg og risikerer kritik fra EU. Det problem vil regeringen løse ved at spare på trafikinvesteringer.

Socialdemokraterne afviser på forhånd regeringens forslag om at finde de besparelser i Togfondens planlagte projekter, og Socialdemokraterne anerkender heller ikke, at der mangler penge i fonden.

- Pengene vil jo komme ind. Oliepriserne svinger, og hvis man ser det over årene, så er det faktisk ikke så mange penge, der mangler. Det, som Finansministeriet har beregnet, er, hvordan det ser ud, hvis man lægger det hele sammen nu. Men pengene kommer jo ind over årene, siger erhvervsordfører Morten Bødskov til DR Nyheder.

Samme holdning har SF-formand Pia Olsen Dyhr, der som daværende transportminister i januar 2014 var en af hovedarkitekterne, da Togfonden blev aftalt.

- Pengene findes. For det første kommer der penge ind fra olien, og desuden er der plads i investeringsråderummet. Det drejer sig i virkeligheden om 200 millioner kroner om året, hvis man kigger på den lange periode, vi taler om. De penge kan man godt finde i andre trafikinvesteringer uden problemer, siger Pia Olsen Dyhr.

Dansk Folkeparti var som det eneste parti i den blå lejr med i forliget om Togfonden i 2014. Her er formand Kristian Thulesen Dahl klar til at skære i Togfonden. Men ikke så meget, som regeringen lægger op til.

- Jeg synes, de går for vidt, siger Kristian Thulesen Dahl til DR Nyheder.

Han understreger, at DF respekterer regeringens "kasseeftersyn" af Togfonden, men afviser at spare mere end de 15,5 milliarder kroner, som ifølge regeringen mangler. Han vil altså ikke bruge de penge til at redde regeringens problemer med EU og investeringerne.

- De penge, der er tilbage, skal selvfølgelig bruges på de ting, som er en del af Togfonden, og som vi kan blive enige med de andre partier om at gå gennemført. Gerne så hurtigt som muligt, siger Kristian Thulesen Dahl.

Oversigt

    Oversigt