I det fynske folks tjeneste

Regionen: Giv os flere busser

Der skal flere af de græs-grønne FynBusser på vejene, hvis det står til Region Syddanmark. Det er nemlig altafgørende, hvis alle borgere skal have glæde af fremtidens timedrift til Aarhus og København.

Når der senest fra 2025 er tog i timedrift mellem Odense og de største danske byer, så skal der også være flere busser til og fra yderområderne. Det er et krav fra Region Syddanmark til regeringen inden årets økonomiforhandlinger mellem staten og regionerne.

- Snart får vi hurtige tog mellem de større byer med timedrift, men det nytter jo ikke meget, hvis passagererne ikke kan komme til og fra trafikknudepunkterne. Det virker lidt besynderligt at ofre et stort tocifret milliardbeløb på at forbedre togdriften uden samtidig at sørge for busser mellem folks bopæl og nærmeste banegård, mener regionsrådsformand Carl Holst.

Mange cykler til toget

Knap hver anden borger, der kører med toget i Region Syddanmark cykler til og fra stationen. Det viser en ny undersøgelse fra DTU. Det gør området til det mest cyklende i Danmark - men også til et område med risiko for, at borgerne skal flytte til eksempelvis Odense for at gøre brug af de forbedrede togtider.

- Det er selvfølgelig dejligt, at så mange vælger cyklen og ikke bilen, når de skal fra hjemmet til toget. Men det siger sig selv, at man ikke kan tage cyklen, hvis man kommer langvejsfra. Altså er det primært folk, som bor tæt ved banegårdene, der bruger toget som deres primære transportmiddel, siger Carl Holst.

Region Syddanmark bruger årligt 200 millioner kroner på den regionale busdrift.

Ved du noget? Så send os et tip