Rige og fattige børn holder sig til hver deres skoler

I stigende grad har skoler hovedsageligt elever fra samme sociale lag, viser ny analyse af elevsammensætning. Underklasseskolerne ligger hovedsageligt i Odense, København og Aarhus.

Stadig flere skoler skiller sig ud ved enten at have rigtig mange elever fra velstillede hjem eller rigtig mange elever fra hjem fra underklassen. 

Det viser en ny analyse fra Arbejderbevægelsens Erhvervsråd (AE) ifølge Politiken.

Fra 2007 til 2015 steg antallet af såkaldte eliteskoler fra 41 til 92. Det svarer til en stigning på over 120 procent. I samme periode steg antallet af såkaldte underklasseskoler til 50 skoler - svarende til en stigning på 30 procent.

Eliteskolerne er defineret som skoler, hvor over halvdelen af børnene kommer fra hjem, hvor den ene forælder har en årlig indkomst på knap 800.000 kroner og opefter.

Underklasseskolerne er skoler, hvor mindst en tredjedel af børnene kommer fra hjem, hvor forældrene står uden for arbejdsmarkedet fire femtedele af året. 

Udviklingen i sammensætningen af elever er virkelig markant, mener professor Niels Egelund fra Danmarks institut for Pædagogik og Uddannelse.

- Det går den gale vej. Der er jo ikke nogen i Danmark, der er interesseret i, at vi skal have sådan en polarisering, siger professoren til Politiken.

Godt halvdelen af eliteskolerne er privatskoler. De fleste af de i alt 92 skoler i den kategori ligger i hovedstadsområdet og Nordsjælland.

Odense er for underklassen

Underklasseskolerne ligger hovedsagelig i København, Aarhus og Odense. En del af den type skoler er privatskoler, der typisk er muslimske.

Den øgede polarisering skyldes blandt andet ændringer i den måde, danskerne bosætter sig på.

Det vurderer både Niels Egelund og hans kollega professor Martin Munk fra Institut for Statskundskab på Aalborg Universitet ifølge Politiken.

Desuden er ressourcestærke forældre blevet langt mere bevidste om, hvilken skole de vælger til deres børn, lyder det fra Niels Egelund.

Undervisningsordfører Marianne Jelved (R) mener, at skolerne skal løfte børn, så der ikke er socialt affødte skel.

- Og så vil vi gerne have skoledistrikter med blandede boligtyper, så børn med forskellige sociale baggrunde mødes i skolens fællesskab. Det må være et mål i den kommunale valgkamp, lyder det i en skriftlig kommentar.

Oversigt

    Oversigt