I det fynske folks tjeneste

Så er der skinnefræs - det kan larme

28. april ankommer Banedanmarks 155 ton tunge specialtog til Fyn. Toget skal fræse revner af skinnerne i nattetimerne.

Skinneslibetoget er i aktion i nattetimerne og ifølge Banedanmark larmer det ikke specielt meget. Foto: Banedanmark

Her er det drejehøvlen der er på arbejde. Foto: Banedanmark

Jernspånerne opsamles til genbrug. Inden de genanvendes bliver spånerne kontrolleret, sorteret og bearbejdet. Foto: Banedanmark

Klargøringen af kæmpemaskinerne kan give støjgener for naboer, der bor tæt ved togets standplads. Her er det drejehøvlen. Foto: Banedanmark

Klargøringen af kæmpemaskinerne kan give støjgener for naboer, der bor tæt ved togets standplads. Her er det skinnefræseren. Foto: Banedanmark

1 af 5

Skinnefræs indeholder hverken drifting, omgangstider eller hurtige dækskifter. Skinnefræs lyder måske som motorsport, men hverken Kevin Magnussen, Tom Kristensen eller andre motorsportsfolk sidder bag rattet.

Skinnefræs har nemlig intet med sport at gøre. Skinnefræs foregår med maks 0,6 kilometer i timen og med et specialtog på 155 ton. Det er Banedanmarks vedligholdelse af skinnerne.

Skinnefræseren kommer traditionen tro sammen med foråret, og nu er turen kommet til de fynske skinner, hvor den skal fjerne revner i togskinnerne og sikre stabile togafgange - og så fjerner det revner i togskinnerne, inden de vokser sig store.

De larmer slet ikke - næsten

Og så skulle man tro, at sådan en tonstung skinnefræser vil holde det halve Fyn vågen den hele nat. Men det er ikke tilfældet. Banedanmark forsikrer, at skinnefræseren ikke larmer. 

Det gør til gengæld klargøringen af kæmpemaskinerne. Her kan der forventes støjgener for naboer, der bor tæt ved togets standplads (se faktaboks herunder).

Toget ankommer fra Sorø til Odense 28. april og vil forlade Fyn igen 7. maj, hvor det passerer Lillebælt og gør holdt i Fredericia.

Toget kører efter følgende plan

  • 27.-28. april: Sorø-Odense
  • 28.-29. april: Nyborg
  • 29.-30. april: Korsør
  • 30. april-1. maj: Korsør-Nyborg
  • 1.-2. maj: Korsør-Nyborg
  • 2.-3. maj: Nyborg-Odense
  • 3.-4. maj: Nyborg-Odense
  • 4.-5. maj: Nyborg-Odense
  • 5.-6. maj: Aarup-Fredericia
  • 6.-7. maj: Middelfart-Fredericia
I dagtimerne holder togene på henholdsvis godsbanegården i Nyborg (28. april-3. maj), Odense (4.-5. maj), Middelfart (6. maj)
Kilde: Banedanmark

Artiklen fortsætter under billedet ...

Jernspånerne opsamles til genbrug. Inden de genanvendes bliver spånerne kontrolleret, sorteret og bearbejdet. Foto: Banedanmark

Læs også Dannebrog solbadede i Assens Havn

Fakta og skinnefræs for nørder

  • Skinnefræseren fjerner de revner, der opstår på skinnekanten, når togene kører på skinnerne.
  • Toget har fire fræsehjul og to slibehjul.
  • Fræsehjulene kan fræse over en millimeter af togskinnen per passage.
  • Normalt kræver det mellem en og tre fræsninger, inden revnerne er forsvundet.
  • Der kan fræses op til tre ton jern af skinnerne på én nat.
  • Jernspånerne opsamles til genbrug. Inden det genanvendes, bliver jernet kontrolleret, sorteret og bearbejdet.
  • Skinnefræseren har ikke fræsehjulene i sporet hele tiden, men kun de steder, hvor der er revner. 
  • Revnerne bliver fundet ved særlige kørsler med et såkaldt måletog, som med hvirvelstrøm finder revnerne i skinnernes overflade og med ultralyd de indre revner i skinnerne.
  • Ved at slibe, fræse og høvle skinnerne holder skinnerne længere. 
  • Det betyder samtidig i dagligdagen færre hastighedsnedsættelser, færre skinnebrud og færre skader, der skal udbedres.
  • En nats kørsel kan koste over 150.000 kroner.
  • Fræsetoget kører om natten og bliver renset og klargjort i dagtimerne. 
  • Klargøringen kan give støjgener for naboer, der bor tæt ved togets standplads.
Kilde: Banedanmark

Fakta om fræsetoget

  • Fræsetoget er 44 meter langt og vejer 155 ton med fræsespånerne.
  • Det har to fræsehjul og et slibehjul i hver side.
  • Togets kørehastighed er maks 70 km/t.
  • Når det fræser skinner, kører det op til 0,6 km/t.
  • Det støjer kun moderat, når skinnefræseren arbejder.
Kilde: Banedanmark

Klargøringen af kæmpemaskinerne kan give støjgener for naboer, der bor tæt ved togets standplads. Her er det skinnefræseren. Foto: Banedanmark

Læs også Langelandsbroen går ind i sidste fase

Her er det drejehøvlen der er på arbejde. Foto: Banedanmark

Læs også Langelandsfærgen under pres efter prisdump: Lastbiler snupper broen i stedet

Klargøringen af kæmpemaskinerne kan give støjgener for naboer, der bor tæt ved togets standplads. Her er det drejehøvlen. Foto: Banedanmark