Skinnefræs indeholder hverken drifting, omgangstider eller hurtige dækskifter. Skinnefræs lyder måske som motorsport, men hverken Kevin Magnussen, Tom Kristensen eller andre motorsportsfolk sidder bag rattet.
Skinnefræs har nemlig intet med sport at gøre. Skinnefræs foregår med maks 0,6 kilometer i timen og med et specialtog på 155 ton. Det er Banedanmarks vedligholdelse af skinnerne.
Skinnefræseren kommer traditionen tro sammen med foråret, og nu er turen kommet til de fynske skinner, hvor den skal fjerne revner i togskinnerne og sikre stabile togafgange - og så fjerner det revner i togskinnerne, inden de vokser sig store.
De larmer slet ikke - næsten
Og så skulle man tro, at sådan en tonstung skinnefræser vil holde det halve Fyn vågen den hele nat. Men det er ikke tilfældet. Banedanmark forsikrer, at skinnefræseren ikke larmer.
Det gør til gengæld klargøringen af kæmpemaskinerne. Her kan der forventes støjgener for naboer, der bor tæt ved togets standplads (se faktaboks herunder).
Toget ankommer fra Sorø til Odense 28. april og vil forlade Fyn igen 7. maj, hvor det passerer Lillebælt og gør holdt i Fredericia.
Toget kører efter følgende plan
Artiklen fortsætter under billedet ...
Fakta og skinnefræs for nørder
Fakta om fræsetoget