I det fynske folks tjeneste

Så graver de igen: Niels Bohrs Allé spærres i fire uger for bilister

En af de store veje i Odense bliver nu lukket i fire uger, mens en færdigstøbt tunnel til cyklister bliver sænket ned under vejbanen.

I fire uger skal Niels Bohrs Allé graves op, så en tunnel til cyklister kan sænkes ned. Bilisterne skal ud på en omvej Foto: Janne Nyenstad

Lige nu bliver cyklister ledt uden bag om. Foto: Janne Nyenstad

Cykelsti ved Niels Bohrs Allé - fra på mandag bliver vejen også lukket for bilister. Foto: Janne Nyenstad

Foto: Alexander Aagaard

1 af 4

Fra på mandag skal bilister ud på en omvej, når den firesporede Niels Bohrs Allé bliver spærret på den vestlige side af Campusvej-krydset.

Vejen skal nemlig graves op, så en fiks- og færdigstøbt tunnel til cyklister og fodgængere kan blive sænket ned under vejen. 

Her er omvejen

En færdigstøbt tunnel skal sænkes ned under vejbanen ved Niels Bohrs Alle. Det betyder, at vejen bliver spærret i fire uger for bilisterne. Foto: Grafik Odense Letbane

Bilister, der skal på langs af Niels Bohrs Allé, må i de fire uger køre uden om via Ørbækvej, Munkerisvej og Munkebjergvej. 

Til cyklister og fodgængere bliver der anlagt en midlertidig sti, så de stadig kan benytte sig af Niels Bohrs Allé.

Læs også Nu lukker vejen: Sådan bliver bilerne ledt bagom banegården

Tunnelen under Niels Bohrs Allé er et tilkøb til letbaneprojektet, som Odense Kommune har valgt at investere i af hensyn til trafiksikkerheden og for at gøre det lettere for cyklister at komme frem.

Få et overblik over vejarbejde i Odense lige her.

Tunnelen er blevet støbt på en fabrik, så arbejdet med at få den på plads vil gå hurtigere - end hvis den skulle støbes på stedet. Det ville ifølge Odense Letbane nemlig tage op mod et halvt år. 

Som cyklist må du til gengæld vente med at prøve tunnelen og de tilhørende cykelstier til omkring september, hvor der er studiestart på SDU ved Campusvej.

Cykelsti ved Niels Bohrs Allé - fra på mandag bliver vejen også lukket for bilister. Foto: Janne Nyenstad

Når Nyt OUH åbner i 2022, forventes det, at op mod fire gange så mange mennesker skal gennem krydset ved Niels Bohrs Allé hver dag.

Fakta om letbanen

 
  • Odense Letbane forventes at være færdigbygget til at gå i drift i slutningen af 2020.
     
  • Letbanen har et samlet budget på cirka tre milliarder kroner (i 2014-priser).
     
  • Odense Letbanes første etape bliver cirka 14,5 kilometer lang. 
     
  • Den kommer forbi byens nøglepunkter og kraftcentre for udvikling.
     
  • Der bliver i alt 26 stationer på linjen fra Tarup i nord til Hjallese i syd.
     
  • Hele turen fra Tarup til Hjallese forventes at tage omkring 42 minutter.
     
  • Der forventes afgang fra hver station otte gange i timen i dagtimerne.
     
  • Et letbanetog er en moderne sporvogn - cirka 32 meter lang.
     
  • Et enkelt letbanetog kan have mere end 200 passagerer ad gangen.
     
  • Der forventes cirka 34.000 passagerer på en hverdag - 1 million på en måned.
     
  • Letbanen skal skabe tæt sammenhæng med det øvrige bus- og tognet.
Kilde Odense Letbane