Fik du set: Sådan fejrede kendte fynboer EM-triumfen

Én kendt fynbo hoppede i Gudenåen, og en anden kendt fynbo gik amok i Cairos gader. Læs her hvad 14 kendte fynboer lavede for præcist 25 år siden, da Danmark vandt EM i fodbold.

Artiklen er fra 26. juni 2012, da det var 20 år siden EM-braget fandt sted.

Den 26. juni 1992 var det 20 år siden Danmark vandt EM ved at slå Tyskland med 2-0 på mål af John "Faxe" Jensen og Kim Vilfort. Og det satte en folkefest af en verden i gang i det fynske og i resten af landet.

TV 2/FYN vil hele tirsdagen bringe kendte fynboers fortællinger om, hvad de lavede den dag dér, hvor hele Danmark gik amok i en sand EM-fest. Vend derfor hyppigt tilbage for flere fortællinger i takt med, at TV 2/FYN taler med folk:

Bendt Bendtsen, tidl. vicestatsminister, partileder, Allesø
- Vi så kampen hjemme hos os selv med børnene, der ikke var så gamle dengang. Vi fik en kasse Odense-øl og jublede, da John "Faxe" Jensen scorede - det var den eneste gang, at han havde ramt bolden rent. Siden skulle vi videre på ferie til Alsace, og på ferien blev vi igen og igen ønsket tillykke af franskmændene.

Joan Ørting, sexolog, Tranekær
- Jeg boede dengang i et kollektiv på Frederiksberg, hvor vi var en masse, der samledes i fællessalen for at se kampen. Og da den så var slut, tog vi ind til Fælledparken og fejrede finalesejren. Min søster og jeg, der ellers ikke interesserer os for sport, stod begge på en ølkasse og jublede. Vi tog videre til Strøget, hvor der var ren eufori, og hvor alle gav hinanden knus.

Jan Pytlick, landstræner for håndboldkvinderne, Thurø
- Jeg så kampen på en restaurant i Tyrkiet sammen med en masse tyskere, der også var der. Vi danskere var oppe at køre, og fordi ejeren af restauranten ikke kunne lide tyskere, fik vi en væsentlig bedre service. Det hæftede jeg mig især ved. Da kampen var slut, forlod vi stedet. Det var lidt specielt at se kampen i Tyrkiet.

Claus Bo Larsen, top-fodbolddommer, Odense
- Jeg så kampen sammen med nogle kort-venner på Rødegårdsvej. På et tidspunkt sagde jeg, at jeg ville tage en tår champagne, men af ren overtro turde jeg ikke drikke det alligevel. Så jeg sad under hele kampen med glasset i hånden - uden at drikke det. Først da kampen var slut, drak jeg champagnen. Så tog vi videre til Odense centrum og festede hele natten sammen med de mange, mange mennesker, der var på gaderne.

Carl Holst, formand, Region Syddanmark
- Jeg sad til en studenterfest i Ringe. Min kone, Lone, blev student fra Midtfyns Gymnasium det år, og jeg var med hende til en studenterfest, hvor vi så kampen på tv. Da kampen var slut, gik vi ned på et lokalt diskotek og festede videre. Det var en god, festlig aften, og det var i hvert fald ikke min skyld, at diskoteket ikke havde en god omsætning den nat.

Henrik Justesen, drabschef, Fyns Politi
- Familien var lige kommet hjem fra Tjekkiet, hvor vi havde set semifinalen mod Holland, og vi så finalen i vores hjem i Ribe, hvor vi boede dengang. Jeg husker det som en kamp, hvor vi på forhånd var tilfredse med sølvet, men hvor stemningen steg, som kampen skred frem. Da kampen var slut, kom naboerne ind og fejrede det med os - jeg husker det som en euforisk folkefest.

Claus Holm, kok, Sans & Samling, Svendborg
- Dengang var jeg souschef i en restaurant på et hotel i Egypten, så jeg sad i Cairo og så kampen med en masse andre europæere. Vi sad på Hotel Hilton, hvor de viste kampen på tv, og da kampen var slut, kørte vi rundt i Cairos gader og jublede. Vi drak ugæret øl og blev syge og fulde, men det var sjovt - det fedeste i mit liv.

Morten Andersen, borgmester, Nordfyns Kommune
- Jeg så kampen hjemme ved mine forældre sammen med min bror. Og da kampen var slut, tog jeg ind til Bogense for at fejre sejren. Der var ekstase, og folk var ellevilde. Det er én af de aftener, man husker, ligesom man for eksempel også husker, hvor man var den 11. september 2001.

Jim Lyngvild, modeekspert, Korinth
- Jeg hoppede i Gudenåen, da Danmark havde vundet. Jeg var 11 år og var sammen med nogle venner fra en ungdomsklub i Albertslund på kanotur. Og vi så kampen på storskærm på en campingplads i Jylland. Det var fuldstændig euforisk, og jeg - ja, alle - hoppede i Gudenåen. Det var ren hysteri.

Harald Haugaard, folkemusiker, Odense
- Jeg var på en én-dags folkemusikfestival i Horsens, hvor jeg den aften skulle høre en svensk gruppe, "Väsen", som jeg virkelig havde set frem til at høre. Jeg hørte også den første halve time, men så scorede John "Faxe" Jensen til 1-0, og så kunne jeg ikke lade være med at se fodbold. Og da Danmark havde vundet, var det bare én stor fest. Jeg er i øvrigt siden blev gode venner med de tre medlemmer af "Väsen" - og festivalen holdt kun ét år, så gik den ned. Jeg formoder, at det skyldes, at så mange så fodboldkampen frem for at høre musik.

Lars Høgh, ex-målmand, OB-legende, Odense
- Min familie og jeg var på Mallorca, hvor vi så kampen på et hotel sammen med en masse andre danskere. Det var en fed oplevelse, men den havde nok været endnu federe, hvis vi havde været hjemme i Danmark. Efter kampen festede vi, men vi havde små børn dengang, så festen blev ikke så lang for os.

Kresten Drejergaard, biskop, Fyens Stift
- Min kone og jeg var ude at sejle i vores båd "Tulle 2" og lagde til kaj i Karrebæksminde. Så spiste vi stegt ål og ledte efter et fjernsyn, hvor vi kunne se kampen. Vi kom forbi en kro, hvor der lød et brøl, og så var vi klar over, at Danmark havde scoret, for så mange tyskere ville der ikke være på kroen. Vi så resten af kampen på en storskærm i forbindelse med en jazzfestival i Karrebæksminde, og da kampen var slut, festede vi. Det var tropenat i Danmark, og vi drak fadøl, spiste fiskefrikadeller og fejrede sejren.

Britta Schall Hollberg, tidl. minister, Assens
- Jeg var med min mand og søn på rundrejse i Irland, og vi sad på et hotel i Dublin i et, kan jeg huske, rædselsfuldt, langt lokale. Irerne var ellevilde, da vi vandt, og mændene gik videre på pub, hvor de blev fejret og tiljublet, fordi de var danskere. De fik gratis øl på pubben. Der var en rigtig god stemning.

Signe Ryge, tv-vært, TV 2/FYN, Odense
- Jeg var i Karrebæksminde og så kampen i et stort telt sammen med min daværende kæreste. Der var en rigtig god stemning, og det var et dejligt vejr. Teltdugen blafrede, da det andet mål blev scoret, husker jeg. Fadøllene var lige så store som begejstringen. Da kampen var slut, fortsatte festen i mange, mange timer - det var én stor folkefest.