Sælg din film-idé på fem minutter

På Odense filmfestival blev der idag dystet på gode ideer. Der er 50.000 kroner til bedste filmidé.

De første tyve sekunder er vigtigst

Et professionelt panel skulle på få minutter vurdere og bedømme ideerne fra 10  håbefulde filmtalenter. Det kaldes i filmbranchens sprog at pitche en idé.
I følge Mikkel Munch-Fal, der er Kunstnerisk leder på Odense Internationale Filmfestival, mærker man allerede inden for de første ti-tyve sekunder,om der er tale om en god idé.
 -Hvis ikke det lykkes at sælge sin gode idé på få minutter er det fomodentlig fordi du ikke har raffineret den godt nok, siger Mikkel Munch-Fals.

Vigtigt redskab at kunne

Svenske Johan Melin,der er uddannet fra den Danske Filmskole, var en af dem, der prøvede lykken. Han pitchede en idé, som han mener kan danne grundlag for en  fantastisk kortfilm. Han skal overbevise panelet på fem minutter.
- Jeg synes ideen om at pitche læner sig op af det, som film egentlig er, nemlig en fortælletradition, som er mundtlig fremfor litterær, siger Johan Melin. 
Den danske filminstruktør Chrtistina Rosendahl kalder det mega-svært at pitche sin idé på få minutter.
- Det er noget man skal øve sig rigtig meget på. Det er en hel diciplin, som man må lære. For det er en vigtigt redskab at kunne, når man som filminstruktør skal ud og søge penge. 
Hvem der i dag pitchede den bedste film-idé og vil modtage 50.000 kroner afsløres først på fredag ved Odense Filmfestivals store prisoverrækkelsesfest.
 
 
 
 

 

Oversigt

    Oversigt