Sanser og leg giver sprog til specialelever

Musik og leg med sanser giver sprog til specialelever på Nørrebjergskolen i Odense. Strategien bag har interesse fra hele landet.

Specialeleverne på Nørrebjerg Skole bryder ud i rap-musik og dans, da en velkendt melodi sættes på højtaleranlægget i skolegården. Teksten handler om en dreng, der elsker biler, og alle har øvet sangen hele ugen.

Nu fremfører de den for hinanden og deres forældre. Sammen.

Der er featureuge på Specialskolen Nørrebjergskolen i Odense, og faktisk handler det hele om at blive bedre til at fordybe sig i sprog.

quote Jeg kunne godt forestille mig, at vi får en henvendelse fra undervisningsministeriet på et tidspunkt.

Simon Bay Andersen, Skoleleder, Nørrebjergskolen

Det fortæller Kristina Poder Kristensen, der er tale- og hørelærer på skolen.

- Biler er det overordnede tema. Det er noget, der fanger børnene og er en del af deres hverdag. Det bruger vi til at give dem en oplevelse af samhørighed og fællesskab, forklarer hun.

Kristina Poder Kristensen har planlagt featureugen sammen med sin kollega, lærer Kirsten Jørgensen.

Stram styring

Hele dagen er der leg og oplevelser på skolen. Foruden rap-musikken i skolegården kan eleverne prøve et sanserum, der også tager udgangspunkt i bil-temaet. Her er der sæbebobler, små vandsprøjt og støvkoste, der gør det ud for bilvaskens børster.

Selvom det ser sjovt ud, er det en del af en velovervejet strategi, der skal gavne børnenes læring. Det fortæller skoleleder Simon Bay Andersen.

- Vores elever er afhængige af, at deres undervisning er stramt styret. Det skal være de samme voksne, det skal være genkendeligt og forudsigeligt, forklarer han.

På Nørrebjergskolen har man for to år siden formuleret en ny strategi på baggrund af de tanker. Det er den strategi, featureugen om sprog bygger på.

Interesse fra hele landet

Simon Bay Andersen fortæller, at Nørrebjergskolen har præsenteret strategien på en konference for specialskoler fra hele landet.

- Vi fik en meget positiv modtagelse. Jeg kunne godt forestille mig, at vi får en henvendelse fra undervisningsministeriet på et tidspunkt. Vi har gjort det på vores egen måde, og det er lykkedes at tænke både elevplaner og folkeskolens fag sammen.

I billedkunstlokalet har lærer Kirsten Jørgensen holdt kreativ workshop for eleverne. De har malet hvert sit lille motiv af biler, der til sidst skal hæftes sammen til ét stort maleri.

Hun er ikke i tvivl om, hvad formålet med featureugen er her og nu.

- Ugen giver dem det, at de bliver løftet og finder deres værd som menneske. Det er vigtigt, at vi alle sammen finder noget, vi er gode til. Det hjælper vi dem til, forklarer hun.

Lærer Kirsten Jørgensen: Eleverne skal alle finde noget, de er gode til.
Skoleleder Simon Bay Andersen og tale- og hørepædagog Kristina Kristensen fortæller om tema-ugen.

 

Oversigt

    Oversigt